Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vad är det som händer? 

Lämna en kommentar

Att jag dagligen i mitt uppdrag som oppositionsråd i landstinget ser att det är ett tufft läge inom sjukvården är nog ingen nyhet för de som läser mina bloggar. En stor personalbrist har medfört att läkare och sjuksköterskor hyrts in för att kunna bemanna med hundratals miljoner i ökade kostnader för landstinget som följd. Detta samtidigt som vi får fler äldre i länet, fler som lever med kroniska sjukdomar eller med flera olika sjukdomar. Sjukvården betyder väldigt mycket för väldigt många. Inom psykiatrin ökar flödena in, den psykiska ohälsan drabbar fler och fler, men personal saknas. 

Samtidigt har socialdemokraterna, vänstern och miljöpartiet valt att lösa problemen genom att stänga vårdplatser. I Västervik har nära nog var fjärde vårdplats stängt. Detta för att anpassa sig till hur mycket personal man har lyckats rekrytera eller behålla. Man har alltså inte utgått från hur patienternas behov ser ut eller hur vårdbehoven kommer att utvecklas över tid. 


Detta är anmärkningsvärt men under veckan som gått har jag blivit smärtsamt medveten om att detta pågår i hela landet. SVT har haft en artikelserie både i tv och på hemsidan under #sverigevården, där bland annat en sjuksköterska från Kalmar vittnar om hur hopplöst läget känns. Det är skrämmande läsning på hemsidan. Vårdplatser stängs i landsting efter landsting, patienter vårdas på andra avdelningar, en del fastnar på en brits på akuten. 

Av ren nyfikenhet googlade jag på vad Socialdemokraterna med Stefan Löfven och Magdalena Andersson i spetsen lovade inför valet. Detta klipp är från den 28 april valåret: 

Min enkla undran är om någon sett dessa pengar? 

Jag lyssnade på debatten från Sollefteå sjukhus i går kväll, och jag kan säga att de satsningar på sjukvården som utlovades i april 2014 inte märks ute i landet. Att det ska vara tryggt att bo och leva – och bli sjuk – oavsett om jag bor i Partille, Ådalen eller i Hultsfred. Det har regeringen helt misslyckats med den här mandatperioden. 

Mitt uppdrag som förtroendevald med ett uppdrag som täcker hela länet är att återskap den trygghet som nu börjar luckras upp. Ingen ska behöva fundera på om vården finns när man behöver den. Nu är det dags att sätta stopp! 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

