Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Den där viktiga nyckeln…

Lämna en kommentar


Idag skulle jag byta till sommardäck på bilen. Eller inte jag. Verkstaden skulle göra det. Min insats var att boka tid. Börjar bli rätt duktig på just det faktiskt. Som vanligt kom verkstaden och hämtade bilen på jobbet, för att lämna den åter på eftermiddagen. Bra och väldigt uppskattad service!

Jag jobbade mig igenom landstingsstyrelsen och lite andra möten och när klockan närmade sig fyra skulle bilen komma tillbaka, lagom så jag kunde åka till mitt nästa möte på länssjukhuset. För att vara effektiv gick jag ut på gatan och väntade in bilen. Den dök snabbt upp, killarna från verkstaden lämnade den till mig, jag hoppade in och körde mot sjukhuset.

Då började det lysa på min display. Något om att bilen kände att den saknade nyckeln. Till saken hör att jag har en sådan där modern nyckel som man lägger i ett litet fack i bilen så känner bilen av det. En samhörighet liksom. Yin och yang i bilvärlden. Nåväl, nu saknade yin yang. Och ville uppenbarligen att jag skulle lösa problemet.

Jag körde in till kanten och började snabbscanna bilen. Ingen nyckel. Handväskan? Nä, varför skulle jag ha lagt den där? Ingen nyckel där heller efter en koll för säkerhets skull. Panik! Jag ringde en av verkstadskillarna. Nä, han hade inte heller nyckeln.

Analyserade snabbt situationen i mitt huvud. Jag körde runt i en bil utan nyckel, jag kunde endast stanna på tomgång, inte stänga av motorn. Om jag gjorde det behövde jag ju nyckeln för att starta igen. Men nyckeln borde ju ha funnits där när den startade. På verkstaden! Var hamnade den sen?

Verkstadskillarna vände och körde till mig, de letade igenom bilen. Ingen nyckel. Vi körde tillbaka till landstingshuset för att kolla på marken där vi bytte bil. Ingen nyckel. Och jag började bli ordentligt sen till mitt möte. Panik igen!

Killarna ringde till billeverantören för att kolla hur långt man kan komma utan nyckel. Svar: Hur långt som helst, bara du har bensin. Inte det svar vi ville ha. Efter en snabb omfallsplanering fick jag skjuts till mitt möte med verkstadsbilen, en av killarna körde min bil till verkstaden för att leta där.

Själv satte jag nytt hastighetsrekord i högklackat när jag fick springa genom hela länssjukhuset, kom en kvart för sent. Och fortfarande ingen aning om hur det gått. Vi hade kommit överens om en plats på parkeringen där min bil skulle stå om nyckeln dykt upp. Om inte skulle det stå en lånebil där…

Framåt halv sex var mötet slut. Jag gick mot parkeringen, visste inte vad som väntade. Under tiden ringde jag till en av verkstadskillarna (som numera känns som en gammal god vän). ”Jodå, vi har fixat det. Nyckeln låg på planen utanför verkstaden, vi brukar lägga färdiga nycklar på biltaken, och den hade trillat av. Tack och lov precis vid verkstaden”.

Precis när han avslutat meningen ser jag min kära bil. Med en gömd nyckel. Bara med den skillnaden att den här gången hittade jag den!

(Lite kan man ju undra varför man gör nycklarna så här? Ska det vara möjligt att åka ifrån nyckeln utan varning? Vem vet hur tillverkarna har tänkt. )

Hur som helst: vi är några stycken, ett landstingsråd och två duktiga verkstadskillar som brinner för sitt jobb för att vara exakt, som har lärt sig vikten av att hålla koll på nyckeln till moderna bilar idag.  Men i slutändan hade jag faktiskt en rätt kul eftermiddag tillsammans med dem! Och jag vill passa på att tacka för er ovärderliga insats för att hjälpa en dam i nöd att komma hem!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

