Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Intensiva dagar

Lämna en kommentar

Fredag eftermiddag, och jag har slagit mig ner i soffan hemma, maken har tänt en värmande brasa, ljusen brinner på bordet. Snart puttrar fredagsmiddagen på spisen och kvällens ”På spåret” på tv. Det är intensiva dagar och veckor nu, jag flänger och far i länet och ska erkänna att jag är oerhört glad att snön lyser med sin frånvaro. Halka är inget vidare.

Denna vecka har vi haft arbetsutskott i landstinget, vi fick bland annat alla åtta verksamhetsplaner redovisade. Det är faktiskt ett bra sätt att få en överskådlig bild av alla verksamheter. Men som förtroendevald är det också viktigt att djupdyka, att träffa personal och patienter, förstå hur vardagen ser ut. De senaste veckorna har jag bland annat träffat psykiatrin i Västervik, onkologen i Kalmar och hälsocentralen i Berga. Tre helt olika verksamheter – men behoven och utmaningarna är väldigt lika. Alla tre märker av ett mycket större tryck, fler patienter och svårigheter att rekrytera personal. Vi måste finna vägar att lösa detta. Det är vår tids stora trygghetsfråga. Vi måste veta att vi får den vård vi behöver, så snabbt som möjligt. För mig är det högsta prioritet.

Men jag har också hunnit med en heldags gruppmöte med landstingsgruppen. Vi hade förlagt detta till regionförbundets kansli i Kalmar och regiondirektör Helena Nilsson med medarbetare ställde upp och berättade om deras oerhört breda verksamhet. Det är viktigt att vi blir riktigt duktiga på dessa frågor – efter valet 2018 ska ju landstinget och regionen finnas under samma tak och vi hoppas på en effektivare organisation och mer politiskt ansvarstagande.

Som förtroendevald blir det ju också en hel del kvällsmöten. I onsdags hade vi den stora förmånen att få vara med på S:t Lukas träff på Mejeriet i Västervik. Gäst denna kväll var Markus Olsson, som är gatuprost i Göteborg och på statens ungdomsanstalt. Vilken stark kraft han besitter, från att ha varit en liten mobbad kille i skolan lyckades han vända sitt liv och idag hjälper han massor av unga, vilsna grabbar som hamnat i våldsamma gäng, som brukar droger, säljer droger och begår grova våldsbrott. Men han gör skillnad. Idag finns det killar som är fria från allt detta, som lever vanliga ”svenne”-liv. Stort tack Markus för den inspirationen.

Ja, det är ju det mitt uppdrag handlar om. Att göra skillnad. Jag hoppas att något jag gjort denna veckan i framtiden på riktigt kommer att göra några människors liv lite bättre.

Men nu tar jag nog helg.

Trevlig helg allihop!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

