Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

På väg

1 kommentar

Om en liten stund hoppar vi på båten till Gotland och Almedalsveckan. Först och främst ska det bli kul att äntligen få åka båt från Västervik till Visby igen för första gången sen jag var barn. Men jag ser också fram emot en vecka med mycket blandade politikområden och snackisar.

Jag läste en lista över antal seminarier fördelat på olika områden. Där toppar miljö och sen kommer hälso- och sjukvård. Som landstingspolitiker är det med andra ord ett jätteviktigt forum att lära sig nya saker och träffa människor som kan inspirera.

Men jag tror också veckan kommer att handla mycket om effekterna av Brexit och hur Europasamarbetet kommer att se ut i framtiden. Det är en spännande och omvälvande tid vi lever i – därför är just Almedalsveckan så viktig för mig, att så intensivt kunna ta del av så mycket information.

Just nu hoppas jag också på en välbehövlig debatt om den senaste tidens kränkningar och våldsdåd mot våra unga. Jag tänker på alla våldtäkter och tafsattacker på festivaler och andra arrangemang som lockar många unga. Jag hoppas att vi får tillfälle att diskutera hur vi jobbar bättre med lagstiftningen och straffskalor, att vi inte stannar vid att dela ut ett armband som en åtgärd.

Som Moderat är ordet frihet en pelare som min ideologi vilar på. Den friheten är reducerad för många idag. I morse på nyheterna intervjuades en tjej på Bråvallafestivalen. Hon har på sig ”säkerhetsshorts” under kjolen när hon går på konsert. Mina vänner går inte genom stadsparken i Västervik själva när det är mörkt. Själv har jag för första gången skaffat larm hemma. Bara några få exempel på hur vår frihet reducerats de senaste åren. Varför ska en viss del av befolkningen inte kunna få röra sig som de vill? Varför kan en del inte få tillträde till t ex stadsparken efter mörkrets inbrott? Hur många föräldrar ligger sömnlösa för att barnen är på en festival och riskerar att bli utsatta för övergrepp, inte stora musikupplevelser? Som sagt, jag hoppas få se en debatt och diskussion om hur vi faktiskt löser problemen och vi ALLA får rätten att leva i såväl trygghet som frihet!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

One thought on “På väg

  1. Pingback: På väg - Artissima

Kommentera

