Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Snart vår!

1 kommentar

Januari går mot sitt slut, och tackar för sig med en rungande regnstorm. Just nu har jag bänkat mig i favoritfåtöljen framför brasan, har lite jobb kvar sen kan helgen börja.


Nu är det två veckor sedan jag kom tillbaka från semestern och började jobba igen. Men lite jobb blev det från Sri Lanka. Bland annat lyckades jag via ett Facebook-inlägg få fart på en debatt om narkotika. En del vill göra bruket lagligt, själv tycker jag att kampen mot langarna – källan – ska vässas ordentligt. Så sent som i tisdags sa rikspolischefen Dan Eliasson i en stor radiointervju att polisen just nu i princip inte lägger någon kraft på just narkotikabrott. Resurserna och personalen räcker inte. Det är en sorglig och farlig väg att gå. Detta samtidigt som gäng som försörjer sig på narkotikalangning breder ut sig i våra städer. Inte sällan med otäcka våldsbrott, skjutningar och knivdåd, som en av följderna. Nu äskas det om mer personal, såväl poliser på ”fältet” som civilanställda. Det är inte en dag för sent. Faran är dock att det kommer att ta lång tid. Färdigutbildade poliser växer inte på träd direkt. Därför är det viktigt att regeringen redan nu satsar på detta. Annars är allas vår trygghet allvarligt hotad.

Nu är i allafall narkotikadebatten igång, och det är jag oerhört glad för. Jag har i många år saknat problemen kring narkotikabruk och narkotikaförsäljning på den politiska agendan. Nu hoppas jag att diskussionerna är här för att stanna. Vårt land och våra ungdomar förtjänar så mycket bättre. Här är länk till vår debattartikel i bl a Västervikstidningen. 

Inom mitt politikområde har vi lyckats ha flera bra uppstartsmöten. Med det politiska läget som nu råder i Sverige så märker jag att många i mitt parti och mina Allianskompisar är taggade. Och det var länge sedan så många så spontant ger stöd och glada tillrop. Man verkar ha tröttnat på regeringen, deras allierade i bl a Kommunal. Folk söker svar på alla de svåra frågor som vår nutid bjuder på. Men senaste tiden har Löfven och Co nog mest levererat mer förvirring.

Jag ser fram emot en spännande vår, utmaningar lider vi inte någon brist på. Här hemma håller vi på att börja arbetet med att göra Kalmar län till en regionkommun. År 2019 ska verksamheterna i landstinget och regionförbundet rymmas under samma tak. Och parallellt jobbar statliga utredare med en ny Sverigekarta. Landet ska delas in i storregioner. I mitt parti har vi under åren jobbat med frågan, men alltid värnat underifrånperspektivet. Nu är det ett annat parti som regerar. Då är det regeringen som bestämmer. Den 9 mars ska vi tydligen få se förslaget på den nya kartan. Sen följer naturligtvis en mängd diskussioner, remissrundor osv. Jag har redan nu mina aningar om vilka län Kalmar län kommer att samsas med….

På det privata planet är vårens stora utmaning att ta mig runt Göteborgsvarvet den 21 maj. Jag tyckte jag låg riktigt bra till träningsmässigt innan jul. Men just nu dras jag med en trist hosta och håller mig stilla. Jag får nöja mig med en lugn promenad lite då och då. Förhoppningsvis är jag igång nästa vecka igen efter en vilsam helg!

På återseende!

Trevlig helg!

Malin

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

One thought on “Snart vår!

  1. Pingback: Snart vår! - Artissima

Kommentera

