Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Yes! 

Lämna en kommentar

Idag är det måndag och jag har börjat landa efter helgens stämma. Vi har ikväll gruppmöte med kommunmoderaterna på Centralhotellet. Jag tycker det är bra och viktigt att komma ut och träffa våra lokala entreprenörer. Särskilt när de är gamla barndomsvänner, tack Nicklas och Camilla! 😉

Igår avslutade vi vår stora partistämman. Det var två flitigt debatterade områden som avhandlades: energi, landsbygd och miljö, samt brott och straff. På det första området hade jag en motion. Den går i korthet ut på att dels förlägga en forskningsreaktor till Oskarshamn, dels på att vi måste ersätta gamla reaktorer med nya, som är både säkrare, mer kostnadseffektiva och kräver mindre kringarbete. 

Vårt län har en otrolig kompetensresurs, på hur många ställen finns så många människor med dessa kunskaper? Ska dessa bara kastas bort på några år? Hur många familjer i t ex Oskarsamn och Västervik kommer att drabbas av detta? Vårt län har också en unik infrastruktur kring kärnkraftverket. T ex är ju Äspölaboratoriet världsunikt. Bara på tbå platser till i världen finns liknande gruvor.

Ett första steg är att ta bort straffskatten på kärnkraften. Som det är nu stängs reaktorer, och man kommer att tvingas att använda sig av smutsig kol- och oljekraft. Samtidigt blir beroendet av länder som t ex Ryssland alltför stort. Är vi beredda att gå den vägen? 

Jag är inte det.  Därför skrev jag motionen. Och – jag fick den senare delen bifallen av stämman. Yes! Jag ska ärligt erkänna att jag är lite omtumlad, så otroligt kul! Dessvärre fick jag inte motionen om omsorgsrut bifallen. Dock är en generell skrivning på området gjord, som går ut på att vi ska verka för att utöka områdena som Rut kan gälla. 

Nu är det bara att ladda om, kavla upp ärmarna och ladda för två dagars budgetarbete i landstinget. 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

