Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Hur kan vi göra det lättare för oss alla att gör kloka val? 

Lämna en kommentar

På morgonen idag var jag på ett seminarie arrangerat av Health Navigator. Det handlade om att vi måste hitta sätt att jobba för att vi blir mer hälsosamma och hälsofrämjande. När det gäller rökning, övervikt osv står vi inför stora utmaningar.  

   Mycket har skett när det gäller hälsofrämjande arbete  de senaste 200 åren. Barnadödlighet och stora farsoter är mer eller mindre borta. Men nu far vi istället illa av vår livsstil. Och det dråpliga är att hur smarta och intelligenta vi än är – så har vi svårt att göra de rätta valen. Jag vet att mitt BMI är på en onödigt hög nivå. Mitt förnuft säger -ät inte den där glassen, spring en runda. Men jag lyckas alltför ofta göra det mindre hälsosamma valet. Undersökningar har visat att texten ”Rökning dödar” på cigarettpaketen förskräcker oss som inte röker. Men man har sett i vetenskapliga undersökningar att rökarna triggas och blir mer röksugna när de ser varningstexten. Helt ologiskt, men så funkar vår hjärna. 

 

Nu gick seminariet ut på hur vi kan skapa ett samhälle med ”nudges”, dvs vänskapliga knuffar framåt.  I Danmark har man tex utvecklat cyklismen, bra cykelvägar, bra parkeringar. I Köpenhamn cyklar 65 procent överallt, till jobb, till fritid osv. Och de pengar man satsat på infrastruktur kommer snabbt igen i hälsoeffekter. Parker och grönytor ska finnas nära. Forskning har visat att många små parker är bättre för folkhälsan än stora. Om du bor med en park inom 300 meter så kan du tredubbla hälsoeffekten. 

Dock funderar jag lite på hur vi nyttjar parker. Där jag bor har vi en park på andra sidan gatan, Bergens lycka. Där finns en fontän och en jättefin plantering. Men jag ser inga som ”lever” där. Inga barn leker, inga picnicar (jo, a-laget ibland), ingen tränar. Tyvärr är många svenska parker just bara ett smycke i staden. Men jag skulle vilja att vi gjorde dem till våra vardagsrum. Varför inte grillplatser? Träningsredskap? 

Seminariet satte igång många tankar på hur vi kan nudga. I Västervik kan vi börja med att måla linjer på alla gång- och cykelbanor. Idag är det rent kaos, särskilt nu på sommaren. 

Har du idéer om hälsonudging, hör av dig! Jag vill gärna hjälpa till att omsätta dem i praktiken! 

   

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

