Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Lyssna, lär, ladda! 

Lämna en kommentar

  En händelserik vecka går nu mot sitt slut. Den började med att vi fick det helt oväntade beskedet att landstingsdirektören avgår och flyttar till Skåne. Nu blir det en del jobb med att hitta rätt person som kan arbeta för att utveckla länets sjukvård, kollektivtrafik mm i rätt riktning. Kommer att bli en spännande process.Vi har också hunnit med ett arbetsutskott och budgetberedning. Jag har också fått spendera två dagar i Söderköping med vår Samverkansnämnd i sjukvårdsregionen. Det var bara andra gången som jag hade nöjet att träffa politikerkollegor och tjänstemän från Jönköping, Östergötland och Kalmar län, men redan inser jag hur mycket gott vi har gjort och vi kan göra tillsammans även i framtiden. Bara på området IT och e-hälsa finns ju enormt mycket vinster att göra om vi samarbetar. Och vi kan hjälpa och stötta varandra när det är långa köer, när vi behöver utveckla utbildningar och kompetensutveckling. Oerhört kittlande och inspirerande att föra dessa diskussioner på sjukvårdsregionsnivå. Vi måste också hitta och värna vår styrka och vad som utmärker oss, som en lite mindre sjukvårdsregionen. Ofta är ju närhet viktigt och eftersträvansvärt. Jag ser verkligen fram emot att få jobba med det här gänget de närmaste åren.

Men nu är det helg, lite regnigt. Men vad gör det. Idag är det inomhusaktviteter – idag har jag den stora förmånen att få vara gäst på värmlandsmoderaternas förbundsstämma. Det är väldigt lärorikt att åka runt på stämmor och lyssna och lära av våra kompisar i övriga landet. T ex ser jag fram emot eftermiddagens debatt om Decemberöverenskommelsen. Nu har vi precis lyssnat på partiets kommunikations- och analyschef Per Nilsson, jättenyttig information om hur opinionen rör sig, var har vi förbättringspotential? Just detta är frågor som jag i min roll som oppositionsråd grunnar på mycket just nu – mitt mål är ju självklart att vinna valet om tre år. Jag lyssnar, lär och laddar!

Närmast laddar jag också för en vecka med landstingsfullmäktige med stort fokus på medborgardialoger. Det kommer bli spännande och roliga dagar!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

