Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Våga inte vägra kärlek!

Lämna en kommentar

Idag är det alla hjärtans dag, eller Valentindagen som den historiskt heter. Det finns fler olika myter kring detta, men kärlekstemat återkommer i fler av dem.

Varför då ”fira” alla hjärtans dag? De mest svartsynta anser att det bara är handeln som hittat på dagen för att tjäna några kronor till. Igår lyssnade jag på radion i bilen och en man ansåg att om man köper något till sin älskade den 14 februari så köper man personens kärlek. Hans kvinnliga kolleIMG_6949ga tyckte tvärtom att detta är en dag för eftertanke. Vilka människor älskar jag? Vad är det som gör dem så viktiga för mig? Och visar jag dem min uppskattning? Precis som vi gör på mors och fars dag. Och då säger den skeptiske: Ska vi inte göra det alla dagar? Jo – självklart. Men livet snurrar på, dagarna går. Och ibland kan det vara skönt att få en dag för reflexion, stanna upp och fundera på var mitt hjärta finns. Som idag.

Jag kan också förvånas över att det finns folk som inte vill fira kärlek, värme och medmänsklighet, när vi nästan dagligen får läsa om hat, folkmord, terror, flyktingar som riskerar sina liv för att komma i säkerhet. Det kan finnas en poäng i att stanna upp och reflektera över våra goda värden, hylla det varma och mänskliga i oss och våra nära och kära. Köp en blomma till någon du älskar, eller varför inte bara ge någon en kram. Ibland kan det vara en gåva så god som någon.

Idag myser vi lite extra här hemma. Vi har alla hjärtansdag-middag med barnen. Röda hjärta-ballonger är inköpta och rosor på bordet. De ser fram emot att få fira med oss. Och jag lär dem gärna att fira det som är bra i livet!

D

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

