Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Om man vill… med tiden kan man förändra allt…

Lämna en kommentar

Just den meningen tar jag med mig från den här dagen. Ja den beskriver väldigt mycket mitt liv just nu. Med tiden kan man förändra allt…

Ikväll har jag varit på möte med S:t Lukas på Campus. Där fick vi lyssna på några ensamkommande flyktingkillars berättelse om sin resa. Resan hit till Sverige, lång både geografiskt och i tid. Bara 14 år gamla. Helt ensamma. Men också deras inre resa. Från att ha levt under hotet att bli tvingade att bli självmordsbombare eller barnsoldater, till att idag vara tonåringar i Sverige. Den ena vill studera och bli tandläkare, den andra tandsköterska.

”Men hur det var innan kan jag inte går runt och grubbla på. Jag lever nu och måste se det positiva i min värld. Jag vill plugga hårt, jobba hårt, få ett bra jobb, ett bra liv. Om man vill… med tiden kan man förändra allt…”

Jag slås av deras positiva syn på sitt nya liv. Den ska jag försöka ta med mig. Och nyfikenheten och jäklaranammat.

För det är just förändring som politik ju handlar om. Att se problem och utmaningar i världen omkring oss – och hitta lösningar och förbättringar. Och det är ju det som gör mitt uppdrag så svårt och så roligt. De senaste veckorna har vi pratat mycket med människor inom vården om hur vi kan lösa den skriande bristen på sjuksköterskor. Och det som glädjer mig är hur många som kommer med konstruktiva idéer och tankar om vad som bör förändras. Fortsätt med det. Här finns massor att göra.

Nu laddar jag om och hittar fler nya utmaningar.

För om man vill… med tiden kan man förändra allt…

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

