Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Jag kliver in i ett nytt liv

Lämna en kommentar

10011460_10152075223010835_1526166560_nJust nu är vi som fick det stora förtroendet att bli förtroendevalda den 14 september i slutfasen när det gäller alla nomineringar och ska nu tillsätta alla styrelser, nämnder, utskott och delegationer i såväl landsting som kommuner. Ett digert arbete med många viljor. Och det ska vi vara glada för. Många vill hjälpa till att dra sitt strå till stacken och driva de moderata frågorna även denna mandatperiod. Jättekul.

För mig personligen kommer denna mandatperiod att innebära stora, ja enorma, förändringar. Mitt nuvarande landstingsråd, Johan, väljer att gå tillbaka till skolans värld vid nyår och i slutet av förra veckan fick jag det stora förtroendet från moderatgruppen och förbundsstyrelsen att ta över efter honom. Det är en dröm om att helt få ägna mig åt politiken som nu går i uppfyllelse och jag hoppas kunna ge stora avtryck. Jag är riktigt sugen på att kavla upp ärmarna nu och ta mig an uppgiften som landstingråd och gruppledare för Moderaterna. Och jag vet att jag har en taggad och kompetent grupp med mig!

Jag ska inte sticka under stol med att jag givetvis blev besviken över att inte ta mig till riksdagen. Jag lade ner oerhört mycket jobb och energi på det och lyckades inte nå ända fram. Efter valet har jag ägnat hösten åt att hitta ny energi och motivation, funderat mycket på vad som är viktigt i livet och vad jag vill göra. Och kommer hela tiden fram till att politik är det roligaste jag sysslat med i hela mitt liv, och det är något som jag vill fortsätta med. Därför blev jag oerhört glad, smickrad och aningen nervös när jag nu fick frågan av valberedningen.

Samtidigt vill jag också satsa på mitt privatliv, och det parallellt med politiken. Jag har haft den stora lyckan att hitta den där rätta personen som är som gjord för mig. Och den lyckan vill jag hålla hårt i och satsa på. Som förtroendevalda i varsitt län så kommer det bli fyra år med många bilresor mellan Värmland och Småland för oss båda, men det är det väl värt. Och handen på hjärtat – hur många par jobbar inte långt ifrån varandra i veckorna och får leva familjeliv till helgen?

Så nu ser jag fram emot fyra spännande år, politiskt och personligen. Lite som att kliva in i ett nytt liv!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

