Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Grattis alla partivänner…

Lämna en kommentar

…och stort tack Fredrik Reinfeldt för alla de här åren. Du har varit en sann förebild, en sann ledare. Du har med fast hand och ödmjukhet styrt vårt parti och vårt land tillsammans med vännerna i partiet och vännerna i Alliansen. Tillsammans har vi gjort ett fantastiskt jobb, inte bara under valrörelsen utan även de åtta år vi suttit vid ratten. Vi har infört den ack så viktiga arbetslinjen. Idag är det fullt normalt att unga och friska människor jobba istället för att leva på bidrag. För det är jag oerhört stolt.

Idag surar vi lite, deppar en aning. Ja, bitvis kan vi nog framstå som lite bittra och arga förlorare. Det måste få vara så. Vi är många, oerhört många, som har investerat tid och resurser på valet. Försakat de vi älskar, försakat en av de vackraste somrar vi sett på länge. Försakat alla de där mysiga vin- och matkvällarna med vännerna. Och personligen, den där träningen, hur gick det med den?

Men det var värt det. För resan har varit så rolig och jag har som både människa och politiker vuxit och mognat. Lärt mig så mycket om hantverket politik och valarbete. Lärt mig att lyssna lite mer än jag pratar ( jo det är sant, ibland kan även jag vara tyst). Och lärt mig att om man är många i ett team som drar det stora lasset så blir resan så mycket roligare och bättre.

Snart skingras röken. Vi måste analysera, ta in statistiken, fundera på vår framtid. Men för att klara det måste man också snegla lite på sin historia. Och det har jag gjort. Jag googlade och hittade våra valresultat  långt bakåt i tiden. Och gårdagens valresultat visar sig vara vårt fjärde bästa sedan 1932!

1982, 2006 och 2010  var vi bättre. Andra val strax under gårdagens val. Det är inget försök att bortförklara tappet från förra valet. Men vi måste minnas var vi brukar hamna. Om det är ett normalläge för oss eller ej är jag inte rätt person att svara på – men självklart skulle jag se att vi kunde lyfta i alla fall fem procentenheter i framtiden, borde vara rätt realistiskt.

Om jag gör samma granskning på Socialdemokraterna så har de bara haft ett sämre resultat förra valet (och 1914 om vi går långt tillbaka i tiden). Deras normalnivå har legat mellan 40 och 50 procent innan. Ändå står de som vinnare idag. Och jag kan bara gratulera.

Och i morgon – då lovar jag att spotta i nävarna, gaska upp mig och blicka framåt!
Skärmavbild 2014-09-15 kl. 09.31.56

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

