Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Det börjar likna något!

Lämna en kommentar

Idag hade SVP en ny demonstration, denna gång i Stockholm. De senaste dagarna har vi fått berättelser från andra städer där alla parter – t o m polisen – anklagats för att använda onödigt våld. Vilket i sig är ett väldigt konstigt uttryck, är inte allt våld onödigt? Vad är det som gör att en människa tar med sig stenar, ammoniak, vassa föremål och glasflaskor till en demonstration? Oavsett vad man demonstrerar för eller emot? Har vi inte kommit längre 2014, kan vi inte diskutera saker på ett civiliserat vis? Det är bra att vi tar ställning emot alla ickedemokratiska yttringar, oavsett vilken färg själva yttringen lutar sig emot. Men om vi som vill försvara vårt demokratiska och öppna samhälle med att bli lika ickedemokratiska och våldsamma, då kan jag undra vad det är vi försvarar?

Efter en dag ute bland marknadsstånden i Hultsfred – mitt i valkampanjen – med bra och intressanta samtal med väljare som delar min uppfattning eller går helt emot den, har jag nu läst lite nyhetsrapporter från eftermiddagen i vår huvudstad. Och läser till min glädje att det nu finns motdemonstranter, fredliga, verbala som markerar mot alla som praktiserar våld eller antidemokrati. Nu hoppas jag att det är den folkrörelsen som sprids. Och att vi får ett sunt och renhårigt debattklimat så här de sista valveckorna. Oavsett färg.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

