Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Ett samtal betyder så mycket!

Lämna en kommentar

De senaste dagarna har jag haft förmånen att röra mig mer bland alla väljare, knackat dörr, kampanjat på marknader, på torg mm. Och det är alltid lika roligt och intressant att få veta vad just ni tycker är viktigt. Häromdagen träffade jag en kille som jobbat inom försvarsmakten och som tyckte att vi bör åter satsa på vårt försvar (vilket ju redan är på gång). Men just där och då fick jag också en otroligt uttömmande berättelse om hur det faktiskt fungerar att vara anställd inom försvaret. Just i dagarna var en av nyheterna på TV att det är svårt att få de som påbörjar utbildningar att fullfölja dem. Och den här killen berättade att det var nog ännu svårare att få de som väl börjar jobba i försvaret att stanna. Villkoren har försämrats sedan gamla lumpentiden. Idag är lönerna låga och det är svårt att ha råd med t ex boende utanför logementet, något som man tidigare fick ersättning för. Jag är tacksam för att jag fick reda på allt detta. Försvaret är en viktig arbetsgivare och vi är beroende av att ha bra arbetsplatser till våra unga, och försvaret är oerhört beroende av duktig personal. Dessutom är det viktigt att ha en försvarsmakt värd namnet, kompetensen måste hela tiden hållas igång och utvecklas. Dessutom är försvaret en fantastisk resurs vid extraordinära situationer, som t ex den stora skogsbranden i Västmanland för några veckor sedan.

En annan historia var en familj som var snudd på helt uppgivna på grund av strandskyddet. De har, precis som många andra här i länet, stångat sig blodiga på att få rusta upp och satsa på sin fastighet. Men stöter på patrull hela tiden. Idag är de skrivna utomlands och vill kunna flytta hem – men då de inte kan slutföra bygget enligt plan så blir detta inte av. Synd. Jag tycker inte på något sätt att vi ska överexploatera våra stränder, men jag har hört så många historier från folk som faktiskt velat satsa på utveckling utan att förstöra miljön, men som fått kalla handen av myndigheterna. Vi måste jobba vidare med att hitta en vettig balans mellan miljö OCH utveckling, annars kommer vårt län snart vara avfolkat.

Ja detta var bara två väljarsamtal som jag haft senaste dagarna. Som ni förstår är det inte svårt att hitta inspiration för att driva en politik som gör skillnad.

I morgon är jag i Hultsfred och träffar er väljare. Ser fram emot nya spännande samtal! Trevlig helg!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

