Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Nya resurser och ny energi!

Lämna en kommentar

131Idag är det exakt sex år sedan jag inte gick till skolan första dagen efter sommarlovet. Efter tio år som lärare hade jag tagit beslut att sadla om och göra något annat. Att jag gjorde detta berodde mycket på att det var svårt, nära nog omöjligt, att kombinera uppdragen som förtroendevald med lärarjobbet. Men det var inte något lätt val. Fortfarande saknar jag eleverna så det nästan gör ont, jag saknar arbetsdagarna med det härliga tempot. Jag vill ju ha lite fart och fläkt, och det fick jag i skolan.

Jag hoppas och tror att jag faktiskt har spelat roll och hjälpt till att förändra mina elevers liv, ge dem de rätta redskapen för att gå ut i livet. Och för mig var det den stora belöningen. Och jag har för mig att en del elever faktiskt uppskattade den arbetsinsats jag gjorde – trots att jag undervisade i det kanske mest illa beryktade ämnet som svenska skolan huserar. Matematik.

Men jag vände lite på det. Jag gick in första lektionen och sa till eleverna: Nu ska vi göra det roligaste som finns – räkna matte. Och om några månader börjar vi med det absolut roligaste som finns: ekvationer. Detta kan ha lurat en del att faktiskt tro på att det är det roligaste som finns. Och de slet på med det av liv och lust!

Nu gläds jag åt att vi i Moderaterna gör en särskild satsning just på matematik, något som jag själv har väntat på länge. För det är i matematikens värld vårt så viktiga logiska tänkande tränas. Jag brukar säga att  matematiken är som ett språk, med koder som ska knäckas, och när du kan det kan du lösa mycket annat också. Under många år har matten tyvärr haft en underordnad betydelse i skolan. ” Det är inte så viktigt”. ”Jag var också urkass i matte och struntade i det, men se så bra det gick för mig”, är typiska kommentarer från vuxenvärld och föräldrar när man flaggat för att barnen kommer att bli underkända. Och tyvärr får många med sig det från vuxna, det är svårt och tråkigt och det behövs inte. Och då är det inte lätt för oss lärare att motivera eleverna.

Nu är det dags att öka kunskapen i skolan. Och öka resurserna ännu mer. Vi har sedan 2006 tillfört 7 miljarder kronor till den svenska skolan och nu vill vi lägga lika mycket fram till 2020. Vi vill öka antalet speciallärare, minska klasser och barngrupper och ge elever som har det svårt rätt till t ex läxhjälp och sommarskola.

Detta gäller våra barn, vår framtid. Nu satsar vi på att de ska få en bra start i livet. Och ett bra mattebetyg!

 

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

