Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Lyckad sommartalskväll i Loftahammar!

Lämna en kommentar

Igår var vi ett åttiotal Moderater och sympatisörer som samlades på Stures café och bageri för att umgås och ta del av det traditionella sommartalet. Och valåret till ära brukar detta tal bli en lite kick off inför valet i september.

I år var det Maria Abrahamsson som vi fick förmånen att träffa och lyssna på. Maria har ju ett förflutet som en av våra mest populära skribenter i Svenska Dagbladet och var i många år också en omtyckt ständig gäst i SVT’s morgonsoffa. Men nu har hon sadlat om och har snart avklarat en mandatperiod som riksdagskvinna. Där sitter hon i skatteutskottet så under åren har vi haft många värdefulla samtal kring bland annat ROT och RUT, hon som en av de som är lagstiftare – jag som en av de som arbetar med det dagligen.

Igår kretsade som sagt hennes tal kring det kommande valet. Många har räknat ut oss i förväg och många röd-gröna skribenter har med illa dold förtjusning börjat fila på Alliansens dödsruna. Men än är vi inte ute ur leken. Vi ska minnas förra valrörelsen där vi gjorde en spurt värd namnet.

Maria inledde med att prata om kvinnofrågor, något som allt mer kommit att intressera även mig.  Till exempel vill hon förstatliga kvinnorjourerna för att säkra upp deras verksamhet. Jag är personligen inte beredd att gå så långt, men det behövs mer resurser till kvinnojourerna – vår regering har dock tillfört en del pengar de senaste åren och mer kommer.  Den tillfälliga förstärkningen om tio miljoner kronor ligger kvar och förstärks med ytterligare 13,4 miljoner kronor under 2014 och 23,3 miljoner kronor från och med 2015.

Hon pratade också om löneskillnader mellan män och kvinnor, lika lön för lika arbete är ännu ingen självklarhet. Ett förslag som hon framförde var att få till stånd utbildningar i löneförhandlingsteknik för kvinnor. Och jag känner nog att jag kan bli en av de första att gå kursen. Jag har alltid varit en av de där tacksamma som ”bara är glad att jag fick ett jobb” och sen helt missat förhandlingen.

Självklart pratade hon även om jobbfrågan och de 250 000 jobb som Allianen med reformer hjälp människor att få. Men också om vårt rättsväsende. Är det dags att börja tv-sända rättegångar, som norrmännen gjorde då Breivik ställdes inför rätta. Det går att göra detta och ändå skydda vittnen och brottsoffer. En intressant tanke tycker jag.

Kvällen avslutades med en frågestund, där vi bland annat kunde diskutera integration, EU, infrastruktur och medias partisk- eller opartiskhet.

Det är alltid kul att träffa Maria och jag är glad att vi har Katarina i Loftahammar som så gästvänligt bjuder in och kopplar samman oss. Och nu ser jag fram emot att ta mig till riksdagen i höst och bli en kollega till Maria och vem vet – en av framtidens sommartalare i Loftahammar?

Trevlig helg!

 

20140808-152217-55337226.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

