Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Ett första steg mot nolltolerans?

Lämna en kommentar

I veckan skrev vår justitieminister Beatrice Ask, tillsammans med Allianskollegor, på Expressens debattsida, om ett förslag som går ut på att rejält skärpa straffen för narkotikabrott under nästa mandatperiod.
Bland annat går det ut på att skilja på grovt och synnerligen grovt narkotikabrott åt med två skilda straffskalor. Grovt narkotikabrott kommer att generera två till sju års fängelse, och synnerligen grovt sex till tio år. Detta beror på att idag väljer allt för många svenska domstolar att gå på den lägre nivån på dagens straffskala, två till tio år. Vilket ger oerhört korta straff för narkotikabrottslingar.
I det nya förslaget kommer dessutom nyrekrytering av missbrukare och introducering av ny narkotika att hamna i kategorin synnerligen grovt brott. Ett klokt och bra sätt att tänka – då jag anser att det är väldigt cyniskt och kallt att med berått mod söka upp unga och oförstörda människor för att förstöra deras liv med knark, många gånger oprövat och som kan leda till svåra livslånga skador eller i värsta fall döden.

I hela mitt vuxna liv har jag varit väldigt intresserad av missbruksproblematik och jag är smärtsamt medveten om alla de komplicerade och tragiska förhållanden i en människas liv som leder till ett svårt missbruk. Men det måste ändå vara samhällets uppgift att motverka drogers existens i hela vårt land. Det ska vara snudd på omöjligt att kunna få tag på hasch om man går på högstadiet eller gymnasiet. Och de som väljer att leverera till unga måste åka dit. Ordentligt. Och vi i vuxenvärlden måste säga stopp. För varje unge som INTE börjar med droger är en seger för oss alla. Så väl barnet själv, som familjen och alla andra runt omkring.
Därför är jag glad att min partivän Beatrice väljer att ta ett första steg mot ett narkotikafritt samhälle genom att öka på straffen för dessa avskyvärda brott som dagligen sker mitt ibland oss.
Och jag är glad att jag är med i ett parti som under de senaste mandatperioderna reformerat fängelsestraffen så att halvtidsfrigivningar bara är ett minne av den socialdemokratiska regimen.
Nu hoppas jag också att inget parti kommer till makten i höst som vill återinföra detta.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

