Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vem kan man tro på?

Lämna en kommentar

Läser i Expressen om de ”Äkta Moderaterna” som är en grupp Vänsterpartister och ABF-anställda som har drivit kampanj och utgett sig för att vara Moderater. Dessa människor har inte i politiken att göra. Alls. För även om vi inte har samma åsikter om vad som är samhällsproblem och hur världen ska se ut så måste vi alltid vara goda förebilder och behandla varandra med helt vanligt folkhyfs och respekt. Att kunna skaka hand och hälsa före och efter en debatt. Att lyssna och sen bemöta argument sakligt. Och att inte ljuga om varandra eller göra personangrepp.

Då tror jag även att en bieffekt är att även väljarna respekterar oss. Jag hoppas vid gud att väljarna är så pass kloka så de väljer bort de politiker som väljer att vara dåliga förebilder. Som kallar sina motkandidater ”jävla skithög” i debatter då argumenten tryter. Eller som jag själv har drabbats av i en skoldebatt. En nu sittande parlamentariker hånskrattar högt när jag gör mitt anförande. Jag blev både ledsen och chockad, trodde inte att etablerade politiker kunde bete sig så.

Själv gör jag alltid mitt yttersta för att vara en sjysst kamrat även mot mina motståndare, sen ska jag ärligt erkänna att jag ibland kan bli ro(S)enrasande när jag läser om utspel som är obegripliga eller gör mig arg.

Men om ni någon gång skulle se mig förtala, ljuga eller medvetet fabulera om andra politiker. Ge mig då gärna en knäpp på näsan.

Nu ska jag jobba med denna valrörelse några timmar till. Sen blir det någon dags vila och därefter ny kampanj. Då hoppas jag slippa se hittepå-bloggar, låtsaspartier, falska valaffischer och annat trams. Utan bara saklig debatt!

Ha en härlig söndag, en fin mors dag och ett gott val!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

