Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Den bästa sossen!

Lämna en kommentar

Idag är det första maj. Eller valborgsmässodagen, som jag egentligen tycker den borde heta. För mig är dagen primärt en skön, ledig dag och dessutom min födelsedag. För andra är det en dag då man ska protestera. Mot slaveriavtal i tändsticksfabriken. Mot barnarbete i densamma. För att alla människor ska ha rätt till mat på bordet. För att facket ska få finnas. Inte? Nej, det var ju för hundra år sen. Idag är det rätten till full lön när man stämplar som är viktigt. Att det ska bli svårare att anställa unga. Nej till skattesänkningar för de som jobbar. Tror jag. Jag är ju inte med i tåget, men såg och och hörde det på håll genom fönstret även denna första maj.

Just det är ett nostalgiskt inslag. Den där födelsedagsmorgonen när jag var liten, fick tårtor och paket på sängen. Och utanför gick musikkåren och spelade marschmusik. Alla svenska flaggor vajade, det var vårens, försommarens, första riktigt varma dag och jag fick ha vårskor för första gången. Första maj.

På eftermiddagen var det födelsedagskalas. Hela släkten samlades och fikade. Och farmor kom från demonstrationen. Jo – farmor var sosse. Inbiten sådan. Hon hade en röd ros på ett klistermärke på sin bil och jag minns när vi satt framför tv på kvällarna och hon skällde på Bohman och de andra som Palme fightades med. För farmor och jag var bästisar i hela vårt gemensamma liv. Jag var jämt hos henne. Jag bodde hela somrarna i sommarstugan med henne och moster Greta. Vi spelade 500, såg på Hem till gården  och satt och kramades i bilen när åskan gick. Och vi diskuterade. Allt som hände i världen, politik, nyheter, tv-program. Och vi var sällan överens. Hon var en envis gammal dam, och hon gav sig gärna in i diskussioner. Men hon var engagerad och brann för det som var viktigt.

Jag tror att hon har lärt mig mer än jag anar. Just att våga vara obekväm, att säga vad jag tycker och ta strid för det som är viktigt. Jag tror också att det, paradoxalt nog, var hon som fick mig att senare bli Moderat. Hon lärde mig vad Socialdemokratin stod för, och jag förstod tidigt i livet att det inte var en ideologi som passade mig.

Nu är farmor borta sen många år. Men på något sätt så är det också henne jag firar lite idag. För hon är den bästa sossen!

Ha en härlig första maj!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

