Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

EU-valet närmar sig…

Lämna en kommentar

folderNu är det bara en månad kvar till vi ska gå till valurnorna. Den 25 maj (förtidsröstningen börjar den 7 maj) ska vi välja ut 18 kloka män och kvinnor som  på absolut bästa sätt ska föra vår talan i Europaparlamentet.

Detta är min andra valrörelse som kandidat till just EU. I år står jag på 20:e plats och jag är väl medveten om att det är långt ner på listan. Men jag ska ändå göra mitt bästa för att synliggöra valet och våra moderata ståndpunkter.

Först och främst måste vi komma ihåg att det är viktigt att gå och rösta! EU påverkar vårt liv varje dag. 60 procent av de beslut som vi fattar på hemmaplan är på något sätt beroende av EU.

Sen är det självklart viktigt att fundera på vem och vilket parti. Gunnar Hökmark brukar lite skämtsamt förenkla med orden ”Det är samma sossar där som här” och  vi är samma Moderater i Bryssel som vi är här hemma.

Just nu är intresset större än på många år för EU-valet, mycket beroende på Rysslands vapenskrammel. Många länder i närområdet är oroliga och nervösa. Inte minst de baltiska länderna, våra närmaste grannar. Där har man redan börjat dela ut ryska pass till den rysktalande halvan av befolkningen. Och i princip alla bär fortfarande på smärtsamma minnen från den långa epoken då ryssarna invaderade de tre länderna.

Även här hemma upplever många oro. Så sent som igår lanserade vår egen regering en försvarssatsning på 5,5 miljarder per år, med mycket fokus på Östersjöområdet.

Och nu gäller det att vi skickar duktiga och insatta politiker till Bryssel den 25 maj. Det kommer att vara just EU, tillsammans med USA, som sätter press på diktaturer och regimer i vår omvärld. Och då vill jag att förnuftet ska råda. Och därför ska jag rösta den 25 maj.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

