Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Europastörst!

Lämna en kommentar

Nu är jag och ca 3000 partivänner på plats i Göteborg på vårt årliga Sverigemöte. Alla är här. Statsråd, kommunalråd, fritidspolitiker från hela landet samlas diskuterar, lär oss, inspirerar, minglar, samtalar, skrattar, återses och skiljs igen. Detta är norra Europas absolut största politiska evenemang. Och oerhört viktigt, särskilt för oss som inte är heltidspolitiker. De här tillfällena är så viktiga för oss. Vi får möjlighet att ställa in hela huvudet på politik och samhällsfrågor. Annars – i vardagen – ska allt detta varvas med det vanliga jobbet och att få ihop något slags familjeliv. De flesta av oss går runt och ber om ursäkt. Till familj, till vänner, till arbetskamrater och chefer. ”Snart snart kommer det lugna sig och jag kommer ha en ledig helg, eller kväll, då ska vi göra något trevligt ihop…”
Det låter lite som gnäll, men tro mig – detta är det roligaste jag har gjort i hela mitt liv! (Det som skulle kunna vara roligare är möjligen när vi satte upp Pippi Långstrump – the musical när vi var 11, och jo, jag var visst Pippi.)
Jag har haft många olika jobb, packat sandpapper, städat hotell, sålt skor, serverat, jobbat som ekonom, lärare mm. Men det är här, i rollen som förtroendevald som jag känner mig hemma och har hittat den där entusiasmen som så många söker i livet.
Drömmen är att någon gång få vara förtroendevald på heltid, för att just kunna fokusera än mer. Att kunna lägga tiden på att träffa verksamheter, näringar och eldsjälar. Att kunna fördjupa sig än mer i frågor och vara tillgänglig på ett helt annat sätt.
I år lägger jag all min tid på detta, och med den här helgen i ryggen så bör jag vara laddad till tusen!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

