Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Ibland hör inte sport och politik ihop

Lämna en kommentar

För en tid sedan blev jag, som förtroendevald, erbjuden att gå på ett sportevenemang gratis. En av länets kommuner skulle bjuda  70 personer på kalaset. Min första undring var vad just denna sport hade mer vår verksamhet att göra. På vilket sätt skulle jag ta klokare beslut efteråt? Sen – när jag insåg att vi skulle roa oss för skattepengar – blev jag fullkomligt rasande. Hur i hela fridens namn kan en politiker i ett hyfsat civiliserat land, i en hyfsat civiliserad tid, ens komma på tanken? Efter en diskussion i mitt parti drog vi oss ur evenemanget, och flera andra partier valde att ta samma beslut. Och efter en tids tänkande tog det parti som bestämmer i sammanhanget också beslut om att var och en fick betala själva – OM de ville bevista evenemanget. Klokt.

Visst är det bra att vi som är förtroendevalda ser oss omkring och tar del av det som sker i vårt län. Och jag kan hålla med om att gränsen här är hårfin. Men att ta pengar ur en kommunkassa för att leka runt är inte ok. Vi tampas dagligen med det så kallade politikerföraktet och måste ta ansvar för hur vi beter oss. Vi måste sålla och välja, att vara nyfiken och med, att delta och lära sig mer om världen. Men inte att snylta och roffa åt sig, att ta plats på VIP-hyllan – det är inte okej i min värld.

Jag tror att många kan bli lite fartblinda. Men jag tror också att vi har rensat ut de värsta ”pamp-beteendena”. Vi har kommit rätt långt ändå från 70-talens frossande på lyxkrogar, köpa VIP-loger i sportarenor och på teatrar, semesterresor och mycket annat som skattebetalarna glatt och tacksamt finansierade. Jag tror att de flesta av oss idag kan skilja på ditt och mitt. Att få en kopp kaffe på ett möte, eller en jultallrik någon gång är helt acceptabelt i mina ögon. Men det är så lätt att detta blir kaffe med smörgåstårta, julbord med övernattning, öl, snaps och avec t ex. Därför måste vi som lever och verkar i den politiska världen hela tiden fundera på om vi tar rätt beslut även när det gäller vår förbrukning. Vi får aldrig, aldrig glömma att det är andras pengar som vi handskas med. Vi har ingen som helst rätt att slarva med dem. Många människor har lagt ner ett enormt jobb för att tjäna in dem. Det förtjänar stor respekt!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

