Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Jag lever i Europa!

Lämna en kommentar

På Moderaternas partistämma i höstas fastslogs vår valsedel till Europaparlamentet. Jag fick plats tjugo på listan, för att representera mitt län och mitt parti den 25 maj, på valdagen. Jag var även med förra gången 2009, då på 33:e plats. Visst var jag långt bak på listan, men oj, vad jag lärde mig om EU och vad vi Moderater jobbar med i detta viktiga samarbete. Och jag och min gode vän Jan R Andersson arbetade tillsammans i hela länet för att vinna väljare till moderaterna och lärde oss på köpet om hur VÅRT EU ser ut. 

Idag träffade jag Gunnar Hökmark, första namn på Moderaternas lista, han berättade kort om sin syn på samarbetet i Europa. 

Det handlar om att ett fåtal länder efter andra världskriget samlade sig till en kol- och stålunion, för att garantera fred,säkerhet och möjligheten till handel. Det handlar om att Europa efter murens (järnridåns) fall samlade sig för att bevara lugnet, men det handlar också om att förmå framtida, tänkbara medlemmar att genomföra reformer för att ta mänskliga rättigheter på allvar, för att arbeta för demokrati osv.

För mig som moderat är EU också en garant för att vi, européer kommer att få leva i frihet. Vi ska INTE ska ha ett överstatligt, starkt byråkratiskt Europa som begränsar oss i vår tankar och val, det handlar om att vi INTE  t ex vill ha Portugals abortlagstiftning  – för att vi i vår enfald skulle tänka oss att hela Europa ska på dag och ställe skulle ta till sig av våra tankar och lagar om famlijeliv. Vad är det som säger att vårt land skulle vara normen i en sådan diskussion? 

Det handlar om att vi har en vilja att ta hand om varandra tillsammans. Miljö, ekonomi, säkerhet, polis osv. Det finns mycket att göra men också mycket som EU inte ska göra eller lägga sig i. Grundtanken måste alltid vara att vi människor kan ta beslut som rör våra egna liv.

Mer om detta i kommande bloggar. Men snart kommer en ny och spännande vecka! 

Tills dess: Trevlig helg!Bild

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

