Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

När får vi en nollvision?

Lämna en kommentar

Läser i tidningen idag att man i England ska införa ett förbud mot att röka i bilen när det vistas barn där. Detta gör mig rätt upprörd. Inte sjutton får man för sig att överhuvudtaget röka med barn i närheten, inte vill väl jag vara orsak till att mina vänners eller släktingars barn ska få långa och svåra kroniska sjukdomar? Och så sorgligt att behöva lagstifta om detta. Om jag hade haft egna barn skulle det väl vara självklart att jag vill deras bästa? Att de ska få leva och vara friska?

Jag har full förståelse för att det är tufft att sluta röka, jag slutade själv röka år 2007 (den 18 juli klockan nio på morgonen). Och det är jag stolt och glad för. Dessutom var det så mycket enklare än jag kunde ana, det var ju bara att låta bli att röka. Inget mer. Men det måste ändå vara så att min rökning enbart drabbar mig själv. Jag har ingen rätt att göra andras liv till en dödligt giftig gaskammare.

Samtidigt är det sorgligt att läsa statistiken kring skadeverkningarna som rökningen orsakar. Hade jag fortsatt röka hade jag kortat min livstid med tio år. Hade jag varit en av de 800 000 personer som dagligen röker, hade jag också ökat risken att bli en av de 400 000 som kommer att dö i KOL, lungcancer, strupcancer, hjärtstopp eller någon annan sjukdom som så hiskeligt många kommer att dö av.

Ibland brukar jag – i tanken – jämföra ambitionsnivåerna när det gäller t ex trafik, där vi pratar om nollvisioner. Bara i cancer som orsakats av rökning dör 4 000 personer varje år. Fler än vad trafik, narkotika och självmord orsakar varje år – tillsammans. Men när det gäller trafik, narkotika och självmord så jobbar vi förtroendevalda stenhårt med nollvisioner, handlingsprogram och utbildningar. När vågar vi börja prata om en nollvision för rökningen? Och vilken förälder skulle sätta sitt barn i framsätet, obältat och utan bilbarnstol och sen köra på motorvägen i 140 km/h? Nä – den risken är det inte många som skulle utsätta sitt barn för…

Varje dag börjar ca 40 unga människor att röka. Och varje dag dör ca 20 personer i rökningsrelaterade sjukdomar.  En rimlig början vore att vända på de siffrorna. Och att så småningom skapa en nollvision. Om inte annat för våra barn.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

