Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Dags att bli lite arg?

Lämna en kommentar

Jag läste nyss i någon tidning att denna veckan är vänliga veckan. Efter 15 år i träda är det nu vecka 7 som vi ska lägga lite extra energi på att ta hand om varandra. Och jag lovar att göra mitt bästa. För mig är det nämligen så att när jag försöker vara lite extra trevlig mot min omvärld, så blir en av bieffekterna att jag oftast själv blir på mycket bättre humör. Sen är det väl lite trist att vi faktiskt behöver en vänlig vecka för att påminna varandra om att vara lite snällare.

Jag läste också i morgonens Västervikstidning att vår landsbygdsutvecklare, Lotti Jilsmo, idag kommer att föreslå vår kommunstyrelse att testa den faktiska mobiltäckning i hela kommunen. Detta genom att sätta mobiltelefoner med särskild mjukvara på sopbilarna. Då dessa ju trafikerar hela kommunen kan sen den verkliga täckningen kartläggas i detalj. Sen kan vi jämföra med mobilleverantörernas mer teoretiska kartor. För i vårt län är det många vita fläckar både på vägar och på landet där folk bor. Många vittnar om att man inte kan prata i telefon alls hemma, en del får gå upp på övervåningen för att få täckning. Detta är inte okej, infrastrukturen som avser såväl telefoni och bredband är så oerhört viktig för att vi alla ska kunna känna trygghet. Särskilt för de äldre, då t ex trygghetslarm är mobila.

Nu hoppas vi att vi snart kan se svart på vitt vad vi har för täckning i kommunen, och sen är det dags att sätta lite press. Vi konsumenter måste bli lite tuffare och argare när vi ställer krav på leverantörerna. Även om det är vänliga veckan.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

