Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Våga jobba för förnyelse

Lämna en kommentar

Under helgen har jag till stor del kunnat vara ledig och ägna lite tid åt familjen, både mysigt och vilsamt. Men jag har också lyckats jobba lite med förberedelser inför min partiförenings årsmöte den 7 mars.

För att vara förtroendevald handlar inte bara om att sitta i olika möten i kommun, landsting och riksdag och besluta saker. Det handlar också till stor det om att vara en föreningsmänniska. I vår kommun har vi tre partiföreningar i Moderaterna och jag har den stora förmånen att få vara ordförande i Västerviks partiförening. Vårt absolut största och populäraste evenemang är vårt årsmöte, som brukar locka 50-60 personer. Då lyssnar vi på någon inspirerande gästtalare och sen avslutar vi med en god middag tillsammans.

Men vi har också andra evenemang i föreningen. Självklart har vi kampanjer, dörrknackningar, och annat sedvanligt partiarbete. Men vi har också haft pubkvällar med olika teman och spännande föreläsare, vi har testat att spela boule, go cart-tävlingar mm. Under året skulle jag också vilja testa något lunchkoncept, men det får vi jobba vidare på.

Självklart finns det utmaningar också. Alla som jobbar med föreningsverksamhet vet att folk är mer och mer upptagna, det är inte alltid lätt att även orka med ett föreningsengagemang. Men jag tror att det är viktigt att vi kämpar för att överleva – jag tror att det sociala sammanhanget är oerhört viktigt. Samtidigt så har vi som är engagerade i föreningarna ett stort ansvar för att utveckla verksamheten. Det duger inte att trampa runt i gamla fotspår och göra som vi alltid har gjort. Vi måste våga förnya oss och se nya sätt att jobba. Men det måste vi göra tillsammans.

Nu ser jag fram emot ett roligt årsmöte och ett spännande valår. Och jag passar på att önska alla välkomna till vår förening!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

