Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Tack för 2013, nu ser jag fram emot ett ännu bättre 2014

Lämna en kommentar

IMG_2280 IMG_2753 IMG_2831 IMG_3476 IMG_3711 IMG_4070 IMG_4674

Det känns som det var igår när vi stod på trappan till gamla fängelset i Västervik och skålade in det nya året – 2013! Personligen hade jag inga stora förväntningar. Jag hade bestämt mig för att bara jobba på, UPP UPP FRAMÅT FRAMÅT, som fina vännen Ing-Marie brukar säga. Upp klockan fem på morgnarna och starta dagen med morgonpromenader, träna mycket, jobba, skriva, ladda för debatter, försöka hänga med i nyhetsflödet och lite då och då njuta av socialt liv. Och det har jag gjort. Men också väldigt mycket annat.

I januari var jag på semester med mina härliga föräldrar i Dominikanska republiken, de är nog det perfekta resesällskapet.
Under våren var jag i Tallinn med Calle och Elin, njöt på mysiga restauranger och i sköna spa. Jag hälsade på Jennie och Fredrik i härliga Helsingborg och passade på att fira min 43-årsdag. Och två dagar senare lyckades jag hitta mitt livs stora kärlek på en middag i Uppsala. Och med det fick jag ett helt nytt liv. Nu börjar jag lära känna Värmland rätt bra, njuter av livet på landet utanför Säffle de helger jag är där, och har fått en till familj och massor av nya vänner, som alltid tar emot med enorm värme.

Vi har upplevt en jätterolig sommar med flera Danmarksresor, t ex Skagen, en vecka i Almedalen, jobbat på Visfestivalen i Västervik (jo det blev en come back efter sisådär 15 år, tack Maj och Calle och alla andra), njutit av fina dagar på Gränsö i nyrenoverade friggeboden. Och som grädde på moset – en riktig midsommar på Benterud och tidernas kräftskiva på Gränsö.

Hösten började med att vi åkte till Oslo och träffade kamraterna i Høyre under deras valspurt – grattis! Sen har vi varit på Tjustgala och Akademisk högtid. Och en radda mysiga roliga middagar med vänner i både Småland och Värmland. Ett stort tack till alla, ingen nämnd och ingen glömd. Vi kommer att dedikera 2014 till att bjuda igen! Och äntligen fick jag chansen att komma till New York, dessutom med Jennie som visade mig de absolut mysigaste och bästa ställena. Tack vännen!

Och inom politiken har det rullat på rätt bra.
Jag är Kalmar läns namn på listan till Europaparlamentsvalet, nr. 20. Jag fick en fantastisk chans att vara utfrågare på Kronobergsmoderaternas nomineringsstämma till riksdagen, ett strålande tillfälle att dels bli säkrare talare på en scen, men också en riktigt bra uppladdning inför vår egen stämma. Och när väl det blev dags lyckades jag bli nummer tre på riksdagslistan. Stort tack alla för det stödet! Jag har verkligen slitit med att bli duktigare på att både skriva och tala. Men mest av allt – att lyssna. Det får bli mycket mer av den varan under 2014. Nu måste jag finnas i hela vårt län och ännu bättre förstå vad vi är bra på och vad vi kan bli ännu bättre på efter nästa val.
Det finns så mycket bra som hänt under 2013, men självklart även en del mindre bra. Och det är bara att bita ihop och gå vidare. Förhoppningsvis lite klokare. Min lärdom är att hårt jobb lönar sig och att goda, sanna vänner är något som ska tas om hand. Och att när kärleken kommer – ja då står även en tuffing som jag helt försvarslös.
Nu ser jag fram emot ett 2014 som förhoppningsvis blir arbetssamt, roligt, utmanande, soligt, kärleksfullt och – alldeles underbart!

Gott slut och gott nytt år!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

