Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Arbetslinjen – på riktigt

Lämna en kommentar

Bara några dagar kvar till jul. Alla stökar och fixar och ser fram emot lite ledigt. Men samtidigt börjar många mobilisera och planera inför sommaren. Jag tänker på alla ungdomar som börjar fundera på sommarjobb. Här i Västervik har vi förmånen att ha en hel del arbetstillfällen inom besöksnäring och serviceyrken. Detta är riktigt bra vägar in på arbetsmarknaden tycker jag. I kommunen finns även någon som heter Feriepraktik där man också kan hitta vägar in på arbetsmarknaden under sommarmånaderna.

Personligen tror jag det är viktigt att börja sommarjobba tidigt, själv hade jag mitt första jobb när jag var 13 år. Jag lärde mig pengars värde och att om jag vill ha något får  jag jobba för det. På gymnasiet fick jag själv disponera mitt studiebidrag och fick handla  kläder och liknande för det. Räckte inte pengarna fick jag extraknäcka. Och jag var inte ensam, de flesta i vänkretsen hade både helg- och sommarjobb. Och de flesta fick jobb direkt efter studenten. Inte de mest välbetalda jobben men vi jobbade i allafall. Städjobb, handel, restaurang osv, slitigt men väldigt kul!

Är du ungdom eller förälder till en tonåring? Då kommer chansen den 18 januari, då det är en stor jobbmässa för sommarjobb på Lysingsbadet i Västervik.

Det är här arbetslinjen börjar!

Trevlig helg!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

