Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

En energikick från MUF

Lämna en kommentar

Att jobba som lärare är väldigt speciellt. Ofta får vi idag höra negativa historier och läser riktigt trista rapporter från skolans värld i tidningarna. Personligen tror jag inte den bilden är helt sann. Jag har själv jobbat som gymnasielärare i nästan tio år. Och slutat. Att jag slutade berodde till viss del på att jag kände mig inte delaktig i världen utanför, skolan var – iallafall på den tiden – ganska isolerad från omvärlden. Förhoppningsvis är det bättre idag.

Men – vad jag saknar mina elever. Det går vare sig att sätta ord eller värde på ynnesten att få träffa ungdomar hela dagarna. Att få vara en del av deras verklighet, föra diskussioner om högt och lågt, relationer, smink, matematik och husdjur. En enorm energi kring det som är kul och en sagolik trötthet när något är tråkigt. Härliga kontraster och en utmaning att få jobba med. Jag vill passa på att tacka alla dessa härliga ungdomar för de åren jag fick vara med er, skratta med er, gråta med er och förhoppningsvis lära er lite om matematik, svenska, engelska eller något om livet i övrigt.

I går fick jag den stora förmånen att vara med som talare och gäst på MUF Västerviks efterlängtade uppstarts- och årsmöte. Och den där känslan kom tillbaka. Att få vara med och vara en liten del av våra ungas liv. Det är alldeles för sällan jag själv sätter mig ner och lyssnar och skaffar mig perspektivet som de unga har. För de ser verkligen världen med andra ögon. De ser andra problem och de ser helt andra lösningar.

Nu hoppas vi att MUF Västervik får växa och blomstra, att de blir många drivna engagerade medlemmar och önskar nyvalda ordförande Elin Landerdahl och resten av gänget ett rungande lycka till! Och jag lovar att var mer närvarande och lära mig hur er värld ser ut!

 

20131219-102854.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

