Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vilken väg ska vi ta när det gäller våra vägar?

Lämna en kommentar

20131205-130507.jpgJust nu har jag lunch och tar en paus vid datorn. I eftermiddag ska jag åka till Värmland och nu börjar rapporterna om stormen Sven strömma in via sociala medier och nyheter. Självklart blir jag lite nervös när jag ska ut på vägarna en dag som denna, trots att jag så gott som går har förvissat mig om att Sven inte tänkt korsa min väg.

Men jag är alltid lite på min vakt när jag ska ut och köra på mörka höst- och vintervägar. Självklart ska man alltid vara det, men nu är det väldigt mörkt, många djur rör på sig och korsar vägarna. Svartis kan slå till när som helst och vädret skiftar. Än mer på min vakt är jag just när jag kör i våra trakter. Idag börjar resan på väg 35 mot Linköping, en mycket smal väg, med mycket skog och vilt – men inga viltstängsel eller omkörningssträckor. Fler än jag vittnar om att det är ett ovälkommet äventyr att köra den vägen, särskilt vintertid.

Annars kör jag väldigt mycket på E22 söderut i och med att jag är verksam i Kalmar några dagar i veckan. Här är vägen riktigt bra från Fårbo och ner till Kalmar. Men från Verkebäck till Fårbo – en sträcka på nästan fem mil – finns inga stängsel alls och inga ställen att köra om på. Det är oerhört mycket trafik, och väldigt många timmerbilar och annan tung trafik. Här är t ex viltolyckor väldigt vanliga. Och förra vintern såg vi som trafikerade vägen ofta väldigt många spår av avåkningar, inte sällan med lastbilar.

På vissa sträckor har man  i och för sig insett olycksrisken, men ändå har åtgärden stannat vid att sänka hastigheten till 50 och sätta upp vägkameror. Det duger inte.

Nu är jag medveten om att jag är väldigt gnällig. Jag blir ofta det när det gäller trafiklösningarna i vårt län. Men de duger inte. Vi måste komma ihåg att E22 är vägen från Stockholm, via Norrköping, Kalmar och Karlskrona t ex mot Malmö och kontinenten. Borde man då inte höja ribban lite när det gäller framkomlighet, säkerhet och flöden? Jag tänker fortsätta att vara gnällig. Men det räcker inte. Vi måste höja volymen lite. För visst måste alla längs östkusten inse att en framkomlig väg är en livsnerv för hela vår region…

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

