Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Hitta lite feelgood!

Lämna en kommentar

291Alla som känner mig mer eller mindre väl vet att jag och vinter och snö inte går så bra ihop. Jag har med åren blivit snudd på hatiskt inställd till den här mörka och kalla årstiden. Under flera år surade jag mig igenom november till mars, men de senaste åren har jag beslutat mig för att hitta små små korn av ljus och värme som får mig att överleva.

Mitt första tips är att försöka komma ut någon halvtimma på lunchen de dagar solen tittar fram. Promenera vid vattnet och låtsas att våren står för dörren. Eller bylsa på sig myskläder på kvällen och promenera på mörka villagator med mysiga upplysta fönster, sen hem och krypa upp i soffan med en varm god kopp te.

Jag försöker också omge mig med mycket blommor och ljus hemma, hela mysfaktorn måste vara hög under vintern. Det ska vara en riktig höjdpunkt att få komma hem på kvällen.

Sen kan jag rekommendera sköna bad och bastubad. Det värmer både kropp och själ. Ta en eftermiddag och åk till roavdelningen i simhallen och ta med lite tidningar och en bok. Simma lite, basta, vila och koppla av. En riktigt billig och prisvärd minisemester.

Men viktigast av allt. Ta hand om dina nära och kära. Vinterhalvåret tenderar att ge oss lite mer tid på helgerna t ex. Ta en promenad, en fika. Åk hem till mor och far på en lång middag. Prata och umgås. Varför inte lägga ett stort pussel tillsammans. Mys.

Det finns säker de som tycker att allt detta är trivialt. Men för oss som har svårt att komma igenom det mörka halvåret är alla tips värdefulla! Hur gör du?

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

