Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Snart är det första advent

Lämna en kommentar

På söndag är det första advent. Det har nog inte undgått någon. På sina ställen har man redan hunnit riva av skyltsöndagen förra helgen, och IKEA har väl haft julstämning sedan augusti.

För mig är det just första advent som är startskottet för julfirandet. Jag har väldigt svårt för att börja smygfira jul tidigare. Det känns som att vi riskerar att späda ut stämningen då. Däremot tycker jag att det är väldigt trivsamt med alla ljusslingor som lyser upp våra mörka trädgårdar redan i november. För vi är ju så otroligt beroende av ljuset den här årstiden. Just ordet advent betyder ankomst. Vi väntar på julhelgen och att det lilla jesusbarnet ska landa i sin krubba. Men i vårt moderna samhälle så tror jag att det finns så många fler ankomster som vi väntar på den här tiden.

Vi tar oss igenom en lång, ständigt mörknande höst. De flesta jag känner upplever hösten som stressig, ofta med november som en grande finale.

IMG_2164

Ett adventspyntat Larmtorg i Kalmar

Då kommer första advent. Vi börjar pynta hemma. Sätta upp stjärnor och ljusstakar i fönstren. Värma på glöggen. Doften av pepparkakor och lussekatter sprider sig i hemmen. Vi går på julbord och luciatåg. Suckar lite och småler över hur stressigt det är att handla julklappar. Men innerst inne gillar vi det nog lite…  Sen kommer julhelgen. Ledigt flera dagar i sträck. Somliga tar ledigt i flera veckor.  Vi avsätter tid för att umgås med våra närmaste, tar det lugnt och umgås. Andra jobbar inom vård och omsorg exempelvis, där de gör sitt yttersta för att skapa en varm stämning för sina patienter och gamla. Vi ska minnas hur viktigt detta är för många människor.

Efter det kommer nyår. Vi planerar menyer, klär oss fina, köper fyrverkerier och tackar av det gamla året och drömmer om hur det nya ska bli.

Men i min värld är nog det bästa av allt när januari kommer till oss. Dels är det början på något nytt och fräscht. Lite spännande. En ny almanacka ska invigas. Men bäst av allt är ändå januariljuset. Jag vet inte varför, om det är inbillning eller ett verkligt fenomen.

Så på söndag när jag tänder första ljuset i adventsstaken, så är det en solig och klar januaridag som just jag väntar på.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

