Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Snart nomineringsstämma

Lämna en kommentar

Äntligen är det dags! Om mindre än tre veckor har vi Moderater i Kalmar län nomineringsstämma till riksdagen. För fyra år sedan hade vi ett provval hos medlemmarna innan stämman – och till min stora glädje kom jag på tredje plats! Senare den hösten kom jag på fjärde plats på vår riksdagslista. Jag minns än idag vilken resa det var, att ladda för att vara med om allt detta. Förbereda hur jag skulle presentera mig, fokusera på vad jag  verkligen tycker är viktigt. Samtidigt var det oerhört pirrigt och lite läskigt. I slutändan var jag ändå väldigt nöjd med dagen och med min placering, det är inte illa med en fjärdeplats på första försöket. Och idag kan jag stoltsera med att vara förstaersättare i riksdagen. Det hade jag aldrig kunnat tro för tio år sedan.

Nu så är det då dags igen, men denna gång helt utan ett internt provval. Istället har en nomineringskommitté intervjuat alla kandidater, ca 35 stycken, och sen valt ut nio, ej rangordnade, personer som nomineringsstämmans ombud tillsammans ska rangordna från ett till nio. Detta innebär att jag idag inte har en susning om hur jag ligger till. Oerhört spännande!

Nu är det bara att jobba hårt, dra mig till minnes vad som jag inte lyckades bra med förra gången, vad jag borde bli bättre på och kämpa för att lyckas med mitt mål. Redan nu har jag en väldigt klar bild av vilka frågor som engagerar mig och som jag vill driva i valrörelsen, detta återkommer jag till senare under hösten här i bloggen. För vi bor i ett fantastiskt län, med enorma möjligheter och tillgångar, och nu vill jag jobba för att göra det ännu bättre, genom att få möjligheten att representera mitt län och bli en stark röst i riksdagen efter valet 2014.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

