Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Att göra gemensamt

Lämna en kommentar

I går kväll var jag på retorikutbildning i Mönsterås, med Jörgen Rundgren. Honom har jag länge hört talas om – han har högt anseende – och mina förväntningar var så klart höga. Vi gick igenom allt som är viktigt att tänka på vid möten och kontakter med andra människor, självklart väldigt lärorikt. Men det jag tog allra mest intryck av var ett avsnitt kring ordet KOMMUNIKATION. I vårt moderna samhälle är kommunikation allt ifrån tågtrafik, mobiltelefoner, twitter till diverse arbetsgrupper. Men vad betyder det egentligen? På latin betyder kommunis gemensam. Communicare betyder göra gemensamt.  Detta är något som många av oss behöver grunna på. Kommunicera betyder alltså att dela med sig och ta till sig av varandras tankar, idéer, känslor, synpunkter, åsikter, tro, drömmar osv. Visst handlar det om att tala men det handlar också om att lyssna. Och då handlar det om att lyssna för att faktiskt försöka förstå den andra personens historia, att försöka se den personens verklighet. Inte att lyssna för att försöka var beredd med ett snabbt, klurigt, dräpande, avväpnande svar. Något som vi politiker alltför ofta ägnar oss åt. Vi brukar kalla oss krokodiler lite halv på skämt, halvt på allvar. Små små öron och stora käftar. Därför är det bra att vi får chansen att reflektera över hur vi agerar på det här sättet.

Samtidigt tar jag med mig kommunikationsbiten in i mitt privata jag. Jörgen lärde mig också att min förmåga att kommunicera är något som hela tiden måste utvecklas, förändras i och med att mitt liv förändras. Jag får mer erfarenhet, nya utmaningar, nya människor kommer in i mitt liv, relationer förändras och ska hållas vid liv. Och då gäller det att vara medveten om hur jag kommunicerar med andra. Har jag fastnat i mönster? Samtidigt som jag vill nå förändring? Ja då måste jag våga kliva utanför mig själv och se vilka mönster jag fastnat i. Svårt men nyttigt. Och jag tror också att det är viktigt att prata med sina nära och kära om hur man kommunicerar. Finns det förbättringspotential? Många gånger finns det utrymme för att vara lite öppnare och rakare mot sin omgivning. Och att verkligen lyssna. Jag vet i alla fall att jag har en del att jobba med där. Och detta är förhoppningsvis en bra början…

Trevlig helg!

20131108-131748.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

