Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Att gå över gränserna

Lämna en kommentar

I fredags var jag för första gången i mitt liv på akademisk högtid på universitetet i Karlstad. Doktorander, professorer och hedersdoktorer utses under högtidliga former. Och det var en upplevelse att få vara med, väldigt mycket traditioner och festligheter samlas under tillställningen. Och en enorm mängd kunskap och enorma arbetsinsatser under många år sammanfattas på de här timmarna.

Samtidigt är evenemanget också viktigt då flera världar får chansen att mötas under ganska många timmar. Det är den akademiska världen, affärsvärlden, studenter och politiker. Och alla har samma brinnande intresse för att göra samtiden och framtiden bättre. Många gånger har jag inom mig funderat på hur utåtvänd skolvärlden och den akademiska världen egentligen är. Jag har både som universitetsstudent och senare lärare tagit del av de som isolerat sig inom skolväggarna, men också av engagerade lärare som lägger ner stort engagemang för att få en verklighetsnära och uppdaterad skolsituation.

Själv hade jag förmånen att träffa ett stort antal personer i fredags som alla brinner för det de tror på, oavsett om de representerar näringsliv, politik eller den akademiska världen. Och under kvällen fick jag chansen att ta del av riktigt bra samtal som gav mig inspiration. Nu börjar jag personligen se hur jag kan sammanföra den kompetens som våra universitet besitter för att driva viktiga politiska frågor framåt. Många gånger har vi politiker en kader idéer som just brukar stanna där, men med bra akademiska kontakter kan man faktiskt testa av idéerna, få bra utvärderingar och lyckas konkretisera. Just det lärde jag mig i fredags.

Detta var första gången jag hade chansen att delta i ett evenemang av detta slaget. Jag kan lova att det inte var sista!

20131027-190334.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

