Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Gränsen är hårfin mellan otur och änglavakt

Lämna en kommentar

IMG_2662Jag kan vara en rätt tjurig person. När det händer en eller två dåliga saker då upplever jag mig rätt fort som otursförföljd. Jo, jag vet att detta är en ren attitydfråga.  Och just idag blev det väldigt uppenbart för mig.

Ikväll skulle jag bädda rent i sovrummet. Och när jag skulle skaka ut täcket inne i påslakanet lyckades jag slå till taklampan så att hela glödlampan gick i tusen bitar över mig och sängen. Jag blev dödssur! Började riva ur och skaka alla sängkläder och bädda om och dammsuga allt, när jag kände att det rann blod från näsryggen. Glaset hade rivit bort en stor skinnbit från näsan och det blödde rejält. Blev ännu surare. Kändes som att universum där och då hade bestämt mig för att jäklas – och särskilt efter att jag slagit i handen i en stol när jag skulle dammsuga upp splittret. Sur. Sur. Sur.

Då ringde Fredrik. Och jag rasade över denna attack som sovrumslampan begått. Och så skickade jag en bild på min blödande näsa. Då utbrister han: Men vilken jäkla tur!! Det kunde ju ha gått hur illa som helst. Du kunde ju fått splitter i ögonen!

En stund senare står jag i duschen och spolar bort små glasbitar från hårbotten och börjar minnas en föreläsning med Olof Röhlander i våras. Jag minns att hans budskap var ungefär: Vinnare eller förlorare, ja det beror på hur du betraktar dina dagar. Bestämmer du dig från början för att dagen ska vara skit, ja då blir den skit. Men om du bestämmer dig för att vara lyckosam, då blir du det. Och det var just det jag var idag. Lyckosam. Jag hade i själva verket änglavakt som inte vände upp huvudet precis när det hände och fick in glas i munnen eller ögonen. Nä, nu får jag ta tag i den där oturen och förpassa den till någon mörk vrå. Där den hör hemma.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

