Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Jo, politik kan faktiskt vara lugnande…

Lämna en kommentar

Det finns inget beslut i hela mitt liv som jag är så tillfreds med som det jag tog i slutet av år 2005. Jag fick chansen att kliva in i lokalpolitiken i Västervik, en ersättarplats i demokratiberedningen. Efter valet 2006 fick jag bl a chansen att göra mig hörd i även socialnämnden och kommunstyrelsen, riktigt intressanta, lärorika och roliga uppdrag.

Men hur kan det komma sig att jag hamnade här? Och hur kan det komma sig att jag gillar det så mycket? Ja, det är nog en mix av orsaker som ligger bakom. Den första är nog min uppväxt. Vi skojjade ofta om att vi nog har italienskt blod någonstans, alltid högt i tak hemma, högljudda diskussioner vid middagsbordet. Så småningom växte jag upp, blev en tjurig tonåring, som nästan alltid var arg på någonting, eller allting. Jag tyckte hela världen var galen – på en tonårings truliga sätt – alla var dumma i huvudet, systemet var stelbent och regelverket var totalt orimligt!

Jag fortsatte växa upp, började leva vuxenliv. Men var fortfarande lika arg. Ett debattprogram på tv4 kunde förstöra en hel vecka, jag var arg!! Läsa tidningar var en utmaning, alltid hittade jag något som var dumt, korkat och fel. Arg.

I mitten av nittiotalet blev jag till slut medlem i Moderaterna, och hade väl egentligen tänkt att engagera mig då. Men för mig var steget långt till att faktiskt gå till ett möte och lära känna partikamraterna. Så jag fortsatte att ”bara” vara medlem i tio år.

IMG_2831

I slutet av 2005 förändrades min livssituation så jag blev ensamstående, och i den vevan hörde en av våra mest engagerade moderatkvinnor av sig till mig och bjöd in till en träff. Och jag tog mod till mig och gick dit en kall oktoberkväll. Väl där mötte jag dels en fantastisk värme, men också ett forum för såväl kunskapsi
nhämtning som diskussioner. Det kändes som att hitta hem. Sedan dess är jag fast, i ordets mest positiva bemärkelse.

Det är klart att det finns dagar när allt känns jobbigt och tungt. Det finns dagar då man är på språng från sju på morgonen till elva på kvällen, men man lyckas ändå uppbåda engagemang. Men allt detta uppvägs av att jag faktiskt är en av många som aktivt jobbar för att göra vår tillvaro lite bättre, lite effektivare, lite mer logisk, lite mer begriplig och mycket mycket mindre byråkratisk. Alla förlorade kvällar och helger uppvägs av de möten med folk i alla åldrar, alla yrkesgrupper, alla intressesfärer. Möten där jag blir påverkad på ett eller annat sätt. Vilken ynnest.

Idag är det fredag, helgen står inför dörren. Nu när höstmörkret börjar lägga sig över oss tenderar energin att tryta lite mer och just helgerna blir viktiga för återhämtning. Det är också då jag hittar tid att fundera på vad jag egentligen håller på med. Och jag är hittills rätt nöjd. Nu ska jag ägna resten av helgen åt familjen, ladda upp inför kommande veckor och  inför ett riktigt intensivt valår!

Trevlig helg!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

