Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Tankar från Hallingeberg

Lämna en kommentar

20131007-203617.jpg

Igår var vi på barndop i Hallingebergs kyrka. Min kusins söta tvillingpojkar skulle döpas och det var stor uppslutning från släkten.

Det blev en jättemysig dag. Bara bilresan dit – med en kaskad av höstfärgade träd – var nästan drömlik. Dagen var varm, brittsommaren har ju precis anlänt. Hallingebergs kyrka är väldigt fin tycker jag, liten och mysig, allt känns nära. Och kyrkoherden Claes-Göran Thorell är en väldigt speciell person. I alla år har han gift, döpt och begravt den del av släkten som bor i närheten. Han känner alla och tar del av församlingens lycka och sorg, han stöttar när livet är svårt och firar de ljusa stunderna. Om en vecka är det t ex jaktvesper, då ska en mässa över den kommande, förhoppningsvis lyckade, jakten hållas. Och det är väl värt ett besök. Då är kyrkan otroligt fint höstsmyckad och fullsatt med folk.

För det är det som är så mysigt när man kommer till Hallingeberg (och säkert många andra små kyrkor på landet). Här finns en gemenskap, här samlas man. Ung som gammal. I goda tider och mer svåra.

Och är det inte det som kyrkan egentligen ska handla om. En samlingspunkt, en gemenskap. Här ska finnas (med-)människor som kan dela glädje och sorg, men också sätta igång tankar om livet, vardagen, tro, relationer, framtidsdrömmar och visioner. Jag tycker att jag i princip alltid får ett nytt frö sått i huvudet när jag varit i kyrkan (vilket tyvärr inte är alltför ofta). Och då handlar det inte om djupa existentiella tankar utan mer vardagliga funderingar, ibland kan jag komma på förklaringar till problem som jag tampats med.

Och det är nog det jag tar med mig från Thorells predikan i söndags. Att tro inte handlar om religion, tro handlar om att se världen omkring oss, att tolka den, att förstå den, att våga drömma och att våga älska.

Så mitt tips är att ta med dig någon du tycker om någon söndag, gå på en gudtjänst och njut av lugnet, och försök att hitta några nya tankar att ta med dig därifrån. Du behöver inte vara religiös för att uppskatta det!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

