Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Dags att våga satsa på Tjustbanan!

2 kommentarer

IMG_4368

På bilden: High line i New York. En nedlagd industrijärnväg som idag är en park ovan staden. Vackert! Men inte någon bra framtid för vår Tjustbana.

I vårt län är kollektivtrafiken en rätt komplicerad och kostsam historia. Vi är ett vidsträckt län, med väldigt mycket landsbygd. I städerna är det inga konstigheter att transportera folk från punkt a till b, men vissa sträckor utanför tenderar att bli mindre utnyttjade.

Sedan jag blev förtroendevald i landstinget har jag från olika håll matats med olika statistik som vill göra gällande att Tjustbanan – som trafikerar sträckan Västervik-Linköping – är väldigt ”olönsam” och det finns säkert enstaka personer som helst skulle vilja stänga ner den. Ett exempel: Tjustbanan finansieras av biljettintäkter till 25 procent, resten är skattepengar. Och lönsamheten på banan riskerar att sjunka under året.  För det senaste året, trots en skattehöjning för satsningar på tåg och bussar på 110 miljoner per år, har servicen på Tjustbanan gått utför ganska rejält.

Tåg har blivit bussar, tider har försvunnit ur tidtabeller, informationen till resenärer brister, det går inte att betala på bussarna (klart att man får finansiera resorna med skattepengar då) mm. Som gammal linköpingsstudent vet jag hur viktig tågtrafiken är. Med dagar som börjar på tåget klockan 6 på morgonen och hemkomst vid nio-tio på kvällen är tåget en viktig arbetsplats. För några månader sedan fick jag själv den tvivelaktiga förmånen att få åka buss till Linköping istället för ett inställt tåg. Inte mycket jobb blev gjort på den turen. Däremot fick jag jobba hårt med ett fruktansvärt obehagligt illamående. Jag inser att de som idag är värdar och chaufförer på tågen och bussarna sliter och gör sitt bästa, trots att system och teknik inte alltid är med dem. Trots att förutsättningar ständigt förändras. Men vem är egentligen ansvarig?

Sedan ett par år tillbaka är det landstinget som är högsta beslutande organ när det gäller hur tåg och bussar ska trafikera länet. Det finns en trafikstyrelse där såväl landsting som kommuner finns representerade, men denna leds av landstingsfullmäktiges ordförande (S). Så vem ska vi ställa till svars för den försämrade trafiksituationen i norra länet? Jo, landstinget, som leds av Socialdemokrater, Miljöpartister och Vänsterpartister. Jag läser dagligen inändare, tidningsartiklar och inlägg på sociala medier om detta. Nu är det nog dags att vi samlar oss i frågan och sätter press på de landstingsmajoriteten.

Jag tänker så här: Västervik är länets näst största kommun. Vårt närmaste stora sjukhus, universitet mm ligger i Linköping. Många arbetar och studerar där. Många kanske är sugna på att göra det i framtiden. Om vi verkligen skulle satsa på Tjustbanan och göra den tillförlitlig och driftssäker. Om vi skulle försäkra de som bor längs banan om att tågen verkligen går som utlovat. Då tror jag också att vi skulle öka tågåkandet i norra länet rejält. Och då skulle intäkterna på banan öka. Och vi skulle kunna lägga mindre skattepengar på den.

Jag tycker det låter rimligt! Eller hur?

Annonser

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

2 thoughts on “Dags att våga satsa på Tjustbanan!

  1. Pingback: Dags att våga satsa på Tjustbanan! | Landstingspolitiker

  2. Pingback: Dags att våga satsa på Tjustbanan! | Artissima

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s