Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Att leva sin dröm är att vara trovärdig…

Lämna en kommentar

Har under de senaste dagarna varit riktig turist på Gotland. Vi har använt våra lånecyklar och gjort dagsetapper med något bra lunchställe som mål. Och varje gång har vi hittat ställen med sin egen unika stil, en helt egen tanke, ett budskap och någon slags livsstilskoncept. Detta har gjort att vi har börjat fundera på vad som gör en bra företagare inom besöksnäringen t ex. Självklart bör man ju ha alla de sedvanliga egenskaperna, vara duktig entreprenör, driftig och modig, men samtidigt försiktig och van att göra en riskanalys.

Men när jag personligen är turist söker jag mer än bara välskötta företag och duktiga entreprenörer. Och senaste dagarna har jag kommit på vad det är. Hjärta. Själ. Personligt engagemang. Att jag får känslan av att restaurangen jag äter min lunch på verkligen lever sin dröm. Det är då produkten blir trovärdig, och jag som gäst blir nöjd och glad och ibland även lite inspirerad!

Hemma i Västervik har vi mängder av dessa företagare, och nu när jag själv turistar 99 km bort och kan jämföra två olika kommuner så ser jag hur långt även min kommun kommit när det gäller det äkta. Det nära. Småskaligheten. Vi har fler duktiga och superengagerade krögare, cafeägare, hotellägare och andra upplevelseföretagare. Och där – som här på Gotland – har man förstått vidden av att samarbeta. Det finns inte konkurrenter – det finns bara branschkollegor. En oerhört sund inställning som borgar för att turism- och upplevelseindustrin bara kommer att växa i vår del av landet.

Nu väntar jag med spänning på att fler ska våga kasta sig ut i det okända, med en dröm som ska få förverkligas och delas med oss andra. För vad kan vara bättre än att ta klivet och leva sin dröm?

20130706-182602.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

