Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Mitt i Almedalsveckan

Lämna en kommentar

20130704-174232.jpg

Sitter just nu på min lilla balkong i Visby och dricker eftermiddagskaffe. I går var Moderaternas dag här i Almedalen, med statsministerns tal som höjdpunkt. Och det var härligt att se en så taggad Fredrik Reinfeldt på Almedalsscenen. Han vill verkligen vinna även nästa val, tillsammans med Alliansen, om det råder ingen som helst tvekan efter gårdagen. Stämningen var otrolig, parken var rekordfull, 5800 personer – på ett politiskt evenemang. Och så får jag ibland höra att vi just saknar engagemang i vårt land. Igår saknades det inte kan jag lova.

Almedalsveckan får kritik från många skiftande håll. Det är för stort, för mycket rosémingel, fel forum, fel folk, för mycket journalister, för mycket osv osv. Och jag kan förstå att de som varit med under Almedalsveckans resa från det lilla intima till det stora, pr-byråmässiga evenemang, som vi många gånger ser idag, är kritiska. Samtidigt måste jag säga att jag gillar det evenemang som jag just nu får ta del av. Och organisationen kring det. I år fick vi en välgjord katalog redan på båten, som dessutom finns som app. Det är lätt att planera seminarier och att hitta dem. Sen får man ju hjälp av kollegor och vänner att hitta desto fler mötesplatser. Samtidigt måste man själv hitta mixen av seminarier och mer informella möten, luncher osv. Det är ju viktigt att ha roligt också, att hitta tiden att få träffa parti- och Alliansvänner från övriga landet, och ibland bara få ta en glass och njuta av lite sol.

Nu har vi tre dagar kvar innan fastlandet väntar och en välmatad visfestivalsvecka hemma. Många från mitt parti åker hemåt redan idag, men en liten tapper skara är kvar så vi hoppas på fler roliga och givande sammankomster!

Sen är det bara att ladda om inför nästa år och ett Almedalen som rustar för val!

Och så vill jag såklart tacka Elin, Annicka, Fredrik, Susanne, Calle, Kalle, Ola, Joakim, Erica, och alla andra vänner för helt fantastiska dagar på Gotland!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

