Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vägen till ett friskare samhälle går via ett hälsosammare samhälle!

Lämna en kommentar





IMG_2916I år valde jag att fira valborg och första maj hos mina goda vänner i Helsingborg. Det var väldigt länge sen vi sågs och ännu längre sen jag var i Helsingborg. Det blev självklart massor av god mat och dryck, men också många, långa och

IMG_2926soliga promenader med Jennie, Fredrik och deras underbara hund Bruno.

Och jag blev otroligt imponerad över hur man valt att utnyttja promenadstråk, skogsområden, cykelvägar och strandområden i Helsingborg.

Dels arbetar man med att främja friskvård och motion, det är lättillgängligt och gratis

för alla. Det är nära och lätt att tillgå. I parker, skogsområden och på strandpromenaden finns utegym, boulbanor, väl uppmätta löprundor, basketplan, lekparker osv. Och f

olk överallt som utnyttjar detta. Dessutom har man valt att bygga strandpromenaden som Helsingborgarnas gemensamma vardagsrum. Förutom träning och sporter, så ses familjer och kompisar här och äter picknick, grillar (det finns både fasta grillar  – men det går också bra att ta med sin egen), man kan sparka

IMG_2918

boll, ta en kaffe på ett

fik. Här är helsingborgarna snudd på dygnet runt och året runt. Här finns kallbadhus med bastu, underbart skönt på vintern. Det finns duschar utomhus om du har badat eller blivit sandig.

Det är rent, snyggt och prydligt. Man tar hand om sin strandpromenad. Den ska räcka länge och till många.

IMG_2914

Jag såg också cykelräknare vid cykelbanorna, hur många har passerat – man för noggrann statistik över hur många som passerar. Man har cykelgarage vid vissa pendlarstationer, man har moderna cykelpumpar i centrala staden vid de större cykelparkeringarna.

Ja, det var några få exempel på hur Helsingborgs stad jobbar med att få invånarna att trivas och må bättre. För detta är just friskvård, att göra det lätt att röra på sig – men också att öppna staden så det blir lättare  att umgås, allt fler talar om nyttan med sociala aktiviteter för att öka hälsofaktorerna.

 

Här delar jag lite av mina tankar och bilder, jag hoppas att fler städer i landet inspireras och jobbar mer med detta! Jag drömmer om att kunna gymma bredvid Gamlebyviken, ta ett dopp och en dusch efter och sen avsluta med grillkväll med goda vänner!

Trevlig helg!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

