Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Lycka och träningsvärk!

Lämna en kommentar

Ofta får jag höra av vänner och bekanta: Hur orkar du? Är du ledig någon gång? Att du inte blir trött.. osv osv. Mitt svar är oftast, slentrianmässigt; Har man roligt så orkar man. Vilket i sig är helt sant. Är ingen dag den andra lik så går man på högvarv hela tiden, sover som ett barn hela nätterna och har kul! Men detta räcker inte i långa loppet. Med åren har jag insett att jag också måste ta hand om min kropp om jag ska orka. Äta bättre, röra mig mer, komma i säng tidigt, vara utomhus, sluta röka (det gjorde jag i och för sig redan 2007). Och ju mer jag deltar i sittningar med alla kunniga människor som jobbar inom vårt landsting, desto mer förstår jag att det är oerhört viktigt att förvalta sin kropp väl.

För vi får bara ett liv och en kropp. Äter jag osunt nu, som 42-åring, så har jag en stroke eller hjärtinfarkt knackande på dörren inom en  inte allt för avlägsen framtid. Om jag inte rör på mig, promenerar, dansar, springer eller tränar på annat sätt, så får jag garanterat ont i mina kontorsaxlar och min kontorsrygg inom ett par dagar. Och får gå på dyra behandlingar för att fixa det.

Men jag vet att många upplever detta som svåra och tråkiga måsten.  Visst skulle även jag vilja äta choklad alla dagar i veckan, rött gott nötkött alla måltider, ta ett glas vin lite nu och då, ligga på soffan med fjärrkontrollen på magen och glo på film. I alla fall ibland. På vintern när det är kallt och otäckt ute. Men jag har lärt mig att efter några dagar med den livsstilen så mår jag dåligt i hela kroppen och blir sur, grinig, deppig och slapp.

I stället har jag idag skapat en livsstil – som fortfarande tillåter enstaka dagar på soffan med pizza och tv – med mycket motion och en något mer genomtänkt kost. Jag har lärt mig hur glad, lycklig, harmonisk och härligt trött jag är efter ett rejält träningspass hos grannen, Träningsvärk1. Jag har lärt mig att jag blir trött, seg och sur efter en fet, salt hamburgarlunch.

Nu blir jag peppad och glad bara av att få byta om till träningskläder, hela jag blir inställd på att nu händer något som jag blir glad av. Dessutom är det underbart att få komma ner till Träningsvärk1 och träffa alla människor. Det är familjärt och alla hejjar på varandra. Har jag varit borta ett tag undrar folk vart jag varit, hur det är osv?

Jag tror det är viktigt att hitta sin form av motion. För någon kan en stilla promenad räcka, någon annan vill boxas. Men mitt råd är att hitta någon i din närhet som du kan inspireras av, någon att se upp till och ha som målbild. Det har jag. När jag är trött och inte orkar springa en meter till så manar jag fram min förebild i huvudet och så kommer lite ny energi.

Men det viktigaste av alla är att redan idag konstatera att jag har bara ett enda liv – och det pågår för fullt just nu. Jag har inte tid att vänta till i morgon. Jag vill bli piggare, mer effektiv, mer nyfiken, mer lyhörd, snabbare  och gladare. Och det vill jag inte skjuta upp.

Så om du inte har rört på dig på länge, ta på dig skönaste gympaskorna, en skön jacka, ladda hem en bra bok i mobilen, ladda ner appen runkeeper (som loggar alla dina promenader etc), och ge dig ut på en promenad i vårsolen. Bestäm dig för att du bara få lyssna på boken när du  promenerar – och jag lovar att du är helt fast inom en vecka! Och inom två veckor kommer du uppleva hur mycket piggare du blev!

Lycka till, vi ses ute i vårsolen!

 

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

