Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vi fortsätter fråga om Unga vuxna – vi fortsätter att stå svarslösa

Lämna en kommentar

I dagens vt svarar Linda Fleetwood på Gudrun Brunegårds insändare om unga vuxna. Vi är många som oroar oss för vad som ska ske med våra unga vuxna i behov av stöd i olika former när Unga vuxna-mottagningen stänger. Som svar har vi dels fått veta att Psynk ska lösa detta. Under tiden som Psynk jobbar med att utreda hänvisas våra unga till antingen BUP ELLER vuxenpsykiatrin ELLER någon hälsocentral. Svårt att veta vart man ska ta vägen…
I Lindas svar står det att man utreder saken. Jag undrar: när ska detta vara klart? Jag frågar: när kan ungdomarna gå till ”Nya Unga vuxna”?
Fleetwood hänvisar också till att verksamheten i länet varit instabil och att kommunerna varit svåra att få med på tåget. Jag frågar: hur tar man tillvara på de eldsjälar som finns i Västerviks kommun? Jag frågar: hur ställer man sig till att kommunen inte vill något hellre än att ha kvar verksamheten och jobba med samverkan? Och jag frågar slutligen, med anledning av Fleetwoods svar – att kommunal samverkan leder till att verksamheten blir instabil och riskerar att falla: ska kommunerna inte alls finnas med i det ”Nya Unga Vuxna”?
Jag har läst Linda Fleetwoods svar flera gånger idag och inte någonstans klargör hon ovanstående för mig eller någon av de oroliga ungdomar, som jag har pratat med senaste veckorna.

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

