Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Måndag – veckans roligaste dag

Lämna en kommentar

De flesta måndagarna befinner jag mig i landstingshuset i Kalmar, i min roll som politisk sekreterare för Moderaterna i landstinget. Mycket möten, men också en del verksamhetsbesök i södra länet.

Men ibland stannar jag i Västervik en måndag och försöker göra besök här i norr. I går var en sådan måndag. Då passade jag och en moderatkollega på att göra ett verksamhetsbesök på barn- och ungdomskliniken på Västerviks sjukhus. Där träffade vi två fantastiskt engagerade och kunniga sjuksköterskor som har en enorm erfarenhet av arbete med barn, allt ifrån de för tidigt födda till tonåringar med svåra och komplexa sjukdomstillstånd, som många gånger yttrar sig såväl fysiskt som psykiskt.

Vad viktigt det är att vi har sådana brinnande människor inom vården, personer som ser hela människan och många gånger begår stordåd för att lösa problem med lite tid och begränsade resurser.

Just nu är det viktigt att vi inom landstinget satsar på barnsjukvården, man är oerhört trångbodd, många små små barn riskerar infektioner. Jag vet att det finns en planerad ombyggnation på agendan, och jag hoppas att detta kommer till stånd inom en relativt snar framtid.

 

Lunchen spenderade jag med en av mina äldsta vänner som nu har kastat sig in i hotellbranschen som nybliven hotellägare. Hon har många års erfarenhet av både hotell- och turismbranschen och det är helt underbart att se hur hon riktigt lyser av lust att få börja förverkliga sin dröm. Och hotellet är en riktig liten pärla, här finns det en unik och genuin känsla att bygga något riktigt, riktigt bra på.

 

På eftermiddagen skulle vi i Västerviksmoderaterna studiebesöksäta på några av våra särskilda boenden för äldre. Jag var inbjuden till Norrskenet på Gertrudsgården, och fick två trevliga pensionärer till bordet. Vi småpratade och njöt av en riktigt god bondsoppa och kaffe med kaka. Jag måste säga att personalen gör underverk med våra gamla, de tar hand om och engagerar sig något enormt. Miljön är väldigt hemlik, trots att man måste bibehålla den anpassad för rörelsehindrade. Man ordnar pubkvällar, läscirklar, resor, musikquiz mm. Man gör julbord tillsammans  och bakar äpplekaka ihop när säsongen så tillåter. Och allt verkar göras med samma engagemang och personliga bemötande. Precis som vi själva vill ha det när vi blir gamla.

Men det finns fortfarande mycket att göra. När det till exempel gäller maten så tycker jag att vi ska sträva efter att vi lagar maten på plats. Vi ska sträva efter att man själv får välja på flera rätter, göra sin egen veckomeny.

 

Många intryck en helt vanlig måndag. Med detta vill jag tacka alla ni som så generöst delade med er!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

