Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Landstingsmajoriteten – var god dröj…

Lämna en kommentar

Snart har det gått två veckor sedan jag fick veta, ryktesvägen, att Unga vuxna i Västervik hotas av stängning i mars. Vi var många som nyttjade kontaktnät för att få veta vad som gäller, vem som beslutat och på vilka grunder. Via media fick jag veta att besked skulle komma i tisdags, för en vecka sedan. Gott så. Självklart ska man jobba transparent och öppet och ha en bra dialog med personal och det nätverk som jobbar med ungdomsfrågor i vår kommun. I helgen pratade jag med personer som har anknytning till Unga vuxna, jag var nyfiken på vad politiker och tjänstemän i landstinget berättat för dem. Svaret var: INGENTING! Man vet inte om man finns kvar om två veckor. Ungdomar ringer och vill boka tider, men hur kan man boka in en tid om ingen vet om man finns kvar? Jag anser att detta är respektlöst.

Än mer respektlöst är det om nu ”någon” tar ett beslut om att stänga. I det läget är det enda acceptabla att öppna ny verksamhet samma dag, här kan vi inte ha några glapp, så som man valde att göra med distriktssköterskorna i t ex Edsbruk och Loftahammar. Där stängde man för 14 månader sedan, verksamheten ska ersättas av e-tjänst enligt landstingsmajoriteten. Men ännu har man inte börjat kika på hur e-tjänsten ska gå till. Personligen är jag nyfiken på hur blodprov och bensår ska skötas via e-tjänst. Men jag är väl bakåtsträvare…

Nej, nu är det dags att visa lite respekt för Unga vuxna-verksamheten i Västervik. Vi har ett beslut om detta i landstingsplanen som togs i november. Vi har belägg för att behålla mottagningen! Våga ta rätt beslut!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

