Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Vem tar besluten egentligen?

Lämna en kommentar

Läser i dagens vt att landstinget idag, tisdag, ska ge besked om om Unga vuxnas framtid. Jag fick vet läget i mitten av förra veckan, sedan dess har vi jobbat stenhårt för att få veta vad som gäller. Personalet undrar självklart vilken framtid deras verksamhet har, ingen svarar. Ungdomarna undrar givetvis också. Ingen svarar. Tiden går.

Samtidigt blir jag, som politiker, fruktansvärt irriterad. I vår landstingsplan står det att vi ska ha denna verksamhet, och generellt sett ska alla verksamhets- och strukturförändringar tas på politisk nivå. Efter samtal med ledamöter i psykiatridelegationen har jag förstått att där har inget beslut om strukturförändring tagits. Själv sitter jag i landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige. Där har heller inget beslut om förändring tagits.

Då ställer jag mig frågan: Finns det något annat politiskt beslutande organ i landstinget som jag inte känner till? För ett år sedan försvann ju ett tiotal distriktssköterskemottagningar i hela länet, bl a i Edsbruk och Loftahammar. Vem som tog det beslutet är det fortfarande ingen som vet. Jag var inte med och gjorde det i alla fall. Vem i hela fridens namn tar besluten?

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

