Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Julen står i farstun och knyter skorna…

Lämna en kommentar

Sista ”julhelgsmorgonen” idag, trettondagen. Alla som känner mig vet att jag inte är någon större julentusiast. Jag är inte helt bekväm med vår svenska tradition, att alla mer eller mindre låser in sig med endast familjen. I de flesta andra länder firas julen med vänner och familj i en salig blandning, verkar jättekul.
Men jag ska inte klaga, vi hade nog den mysigaste julen hittills. På Gränsö såklart, med tomte, vedtunna, dopp i havet (inte i grytan) och smarrig oxfilé provencale! Härligt och vilsamt.
Men en stor del av mig hade gärna hoppat på ett plan till Sri Lanka, Brasilien, Bahamas, Bali, Mexico eller någon annanstans där man inte tar julen på ett sånt blodigt luteranskt allvar. Där man firar på en restaurang tillsammans med allsköns folk! Också härligt!
Den här julen blev ju väldigt ledig, många helgdagar. Riktigt skönt med sovmorgnar, men jag ska erkänna att jag blev rätt arbetssugen efter ett tag…
Det mysigaste inslaget de lediga dagarna var nog att jag har plockat fram min espressokokare och innan jul köpte jag gott färskmalet espressokaffe på Gerdas i Kalmar, så varje ledig morgon har jag serverat mig själv starkt espresso! Jag kan verkligen tipsa om en sådan kokare om ni inte har en, det är enklare och snabbare att använda den än en vanlig bryggare! Och visst är den också snygg!
Nu ska jag ta tag i lite strykning av sommarkläder, snart är det dags för semester!
Ha en härlig söndag!

20130106-104434.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

