Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Ut med det gamla – in med det nya!

Lämna en kommentar

IMG_0843Nyår. En dag som de flesta ser som festlig, andra lite ångestfylld. Ett år ska summeras, avstamp ska tas för det som komma skall. Förväntningar blandas ibland med såväl tillfredställelse över det som faktiskt har skett, som besvikelse över det man inte hann med.

Att summera ett helt år är svårt, mycket hänger på dagsformen – vad snurrar runt i mitt huvud just idag? Men jag ska försöka.

Ute i världen har den ekonomiska krisen fortsatt att välla fram, olika länder har valt att hantera den på olika sätt. Och visst drabbar den oss, ekononomiskt och mentalt, många är oroliga. Den ofattbara situationen i Syrien är ännu värre, många gånger tror man inte sina ögon när bilder och filmer visas. Jag kan inte annat än hysa ett hopp om att läget lugnar sig där under året som kommer. Skolskjutningen i Newtown berörde mig väldigt mycket, så många små barn, så ofattbart. Flera gånger under julhelgen har jag funderat på hur familjerna har det, julen måste ha varit förfärlig för denna lilla stad.

Här i Sverige minns jag en förfärligt kall och grå sommar – suck. Jag minns alla SD-diskussioner under hösten (finns blogginlägg här om det). Och jag kan fortfarande betrakta vårt Sverige som ett land som så här långt klarat sig undan de allvarligaste skadeverkningarna från den ekonomiska kris som rasar i  vår omvärld.

Här i Västervik har nyhetsflödet dominerats av vår egen ekonomiska kris, med åtgärdsprogram som bl a nedläggningar av våra minsta skolor. Detta ledde till att den femklöver som regerat Västervik de senaste tio åren splittrades. Flera allianskompisar vill nu höja skatten. Trist nog så förs denna debatt i kronor och ören och folk som hör att skatten bör höjas med en krona tänker att en krona kan jag nog klara mig utan. Vad dessa partier helt missat att berätta är hur många gånger man ska betala sin krona… För en undersköterksa kommer det att handla om ca 3 000 kr per år mer i skatt. För en ung människa som precis fått jobb inom t ex handeln och har en lön på under 20000 kronor och precis har så hyra och räkningar kan betalas kommer detta leda till att man måste få bidrag för att kunna överleva. Min fråga till skattehöjarpartierna blir då: vad tjänar kommunen på att få ut fler i bidragsberoende? Har de räknat på detta? Var är kalkylen? Har de frågat en genomsnittlig lärarfamilj vad de kommer att ta bort motsvarande de ca 7 000 kr som de ska spara på varje år? Bio? (mindre anställda på Biostaden=fler i bidragsberoende). Fredagspizza? (färre anställda på pizzeriorna=fler i bidragsberoende). Färre leksaker eller sportutrustning till barnen? (färre anställda i våra butiker=fler i bidragsberoende). En skattehöjning är inte så enkel som skattehöjarpartierna vill få den att verka. Dessutom vill de ha kortsiktiga tillfälliga höjningar, hur ska de kringå kommunallagen för att genomföra detta? Jag tror att vi kommer att lyckas genomlysa vår ekonomi och hitta tillbaka till kärnuppdraget. Att vård, skola och omsorg om våra medborgare ska fungera och att vår lilla fina stad blir ännu bättre. Jag ser personligen fram emot detta!

Personligen har jag haft ett fantastiskt år, full fart, vilket jag älskar! Vissa veckor har varit helt galna, man bara jobbar och jobbar. Det kan inte bli mycket bättre med tanke på hur roliga jobb jag har. Vi har genomfört stora förändringar på Skatteverket, många nya arbetskamrater och många utmaningar. Och mitt jobb som politisk sekreterare har också snurrat på, jag har börjat få grepp om den politiska världen i landstinget. Och parallellt med detta känner jag att jag har mognat som politiker, hittat ett själförtroende och en liten gnutta säkerhet har börjat skönjas. Enda smolket är nog att det fortfarande finns en del negativa människor som inte kan ge positiv feedback och uppmuntra. Nej, istället får jag fortfarande höra att jag jobbar för mycket, att jag är för ambitiös, att jag vill för mycket. Jag kan inte annat än beklaga att människor uppfattar detta som negativa egenskaper. Själv tänker jag vandra in i 2013 med ett glas bubbel i handen, och jag tänker fortsätta jobba för mycket, vara för ambitiös och ja, jag kommer att vilja alldeles för mycket även nästa år! Och resa, jag måste verkligen resa mycket mer!

Ut med det gamla, in med det nya!

Skål och gott slut och ta hand om varandra!

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

