Malin Sjölander's Blogg

Politik och andra funderingar på världen runt omkring

Jante – snacka om en fin gammal svensk tradition

Lämna en kommentar

Har precis börjat läsa boken ”Att överlista Jante” av Tomas Gunnarsson. Riktigt intressant läsning, i början beskriver han vad Jante är och var det kommer i från. Jante börjar på 1600- talet i brukssamhällena, för att man skulle veta sin plats gentemot patron. Sen kom jordbrukssamhället där bönderna kollektivt skulle hjälpa varandra att bruka sina jordar – mycket viktigt att ingen var eller kände sig bättre än någon annan. Under 1800-talet fick alla folkrörelser fäste och där rådde också kollektivismen, och därmed förbud mot att vara annorlunda. Kronan på verket blir sen Per-Albin Hanssons folkhem, där utrymme för duktigare, mer ambitiösa, smartare människor inte gavs. Efter det har vårt folk tagits hand om, skyddats och invaggats i fullständig trygghet – mot betalning så klart; vår egen och andras tro på oss själva. Idag tror ovan nämnda författare att det faktum att Jante nu krockar med vår ambition att vara hemgourmetkockar, landskapsarkitekter i radhusmiljö, maratonlöpare och beresta, belästa och mycket annat, då mår vi dåligt. För vi ska klara allt detta och samtidigt mumla mantrat: jag ska inte tro att jag är något, ej heller att jag klarar något och vilken sekund som helst blir jag avslöjad…

Mycket intressant läsning så lång. Det ska bli roligt att läsa de resterande två tredjedelarna av boken och få ett svar på hur jag får tag på min egen Jante och i vilken soptunna jag kan slänga den!

20121210-220409.jpg

Författare: Malin Sjölander

Bor i Västervik. Aktiv inom moderaterna.

Kommentera

